Naucz się słuchać - milczenie jest złotem
- Jak usprawnić komunikację dzięki nauce efektywnego słuchania?
- Jak nawiązywać kontakt wzrokowy, by nie wzbudzić w rozmówcy poczucia osaczenia?
- Dlaczego w skutecznej komunikacji tak ważna jest umiejętność parafrazowania?
Milczenie jest złotem, a mowa srebrem. Każdy z nas słyszał tę maksymę wielokrotnie, ale mam wrażenie, że nie do końca ją rozumiemy. Zdarza się, że milczenie jest brane za brak ochoty do rozmowy lub niewiedzę. Często mamy obawy, że jeśli nie wypowiemy się na dany temat lub nie skomentujemy w jakikolwiek sposób wypowiedzi naszego rozmówcy, zostaniemy ocenieni jako osoby mało kompetentne. Ale milczenie często jest jedynym sposobem poznania drugiego człowieka. (…)
Jeśli chcemy sprawić, by nasza komunikacja stała się naprawdę efektywna i rzeczywiście prowadziła do osiągnięcia porozumienia, musimy przede wszystkim nauczyć się słuchać innych. Ale słuchanie to nie tylko słyszenie. Słyszenie to proces bierny. Słyszymy po prostu to, co dociera do naszego narządu słuchu, do ucha. Natomiast słuchanie to inaczej uwaga słuchowa, świadome skupianie się na tym, co do tego ucha dolatuje. To koncentrowanie się nie tylko na treści słów, ale również na sile i tonie głosu, wysokości dźwięku, akcencie, dynamice wypowiedzi czy kontekście, emocjach i intencji. To słuchanie uważne, aktywne, słuchanie z zamiarem zrozumienia, które polega na wykorzystaniu empatii – czyli zdolności do wczucia się w sytuację innej osoby – zrozumieniu i akceptacji rozmówcy. Chodzi więc o pozytywną reakcję na zachowanie rozmówcy, cieszenie się rozmową z nim. Mistrz efektywnej komunikacji to przede wszystkim ekspert w słuchaniu. Mistrz empatycznego słuchania. Podążaj więc za słowami Stephena R. Coveya, autora książki 7 skutecznych nawyków działania, który pisał: „Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym”.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.