Narzędzie do badania cyklu życia produktu
W artykule zostanie przedstawiony przykład zastosowania wykresu przestawnego do monitorowania żywotności produktów. Utworzymy prosty kokpit z trzema wykresami pokazującymi wybrany produkt w trzech wymiarach: pierwszym – wartości sprzedaży, drugim – sprzedanej ilości oraz trzecim – średniej ceny sprzedaży. Pozwoli to na śledzenie cyklu życia produktu i badanie zapotrzebowania na niego w zależności od ceny sprzedaży
Dane do modelu
Firma sprzedaje 12 produktów z serii pufów, dane sprzedażowe obejmują lata 2015 i 2016. Poszczególne kolumny danych to (rysunek 1):
- NR DOKUMENTU – numer faktury sprzedaży;
- ROK – rok sprzedaży;
- MIESIĄC – miesiąc sprzedaży;
- SYMBOL PRODUKTU – każdy z produktów ma swój symbol;
- NAZWA PRODUKTU – nazwa produktu, jeden z 12 sprzedawanych przez jednostkę,
- ILOŚĆ – sprzedana ilość określonego produktu przypisana do faktury;
- CENA – cena sprzedaży określonego produktu (po ewentualnych upustach);
- WARTOŚĆ – wartość sprzedaży określonego produktu (po ewentualnych upustach).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.