Nagradzaj wysiłek, a nie wyniki!

Kolejny dzień... Dzwoni zegarek. Wstajesz, wykonujesz szereg porannych rytuałów i znowu wychodzisz do pracy, aby zmierzyć się z wyzwaniami. Czasem w lepszym, czasem w gorszym nastroju. Tak czy inaczej – bez aktywności nie będzie efektów, premii i satysfakcji z postępów. Spotkania z klientami, dokumentacja, pilnowanie procedur i standardów obsługi, a w niektórych przypadkach dziesiątki kilometrów za kierownicą sprawiają, że masz pełne ręce roboty. Gdzie szukać energii do kolejnych wojaży? Skąd brać potrzebną moc?

AS_39_64.jpg

Te pytania zadaje sobie codziennie tysiące handlowców. Pracując z wieloma osobami, od kilkunastu lat przyglądam się, skąd może płynąć nieprzerwana motywacja i chciałbym dzisiaj podzielić się sprawdzoną wiedzą. Sprawdzoną, ponieważ popartą najnowszymi badaniami, prowadzonymi na uniwersytecie Stanforda. Głównie za sprawą zespołu neurobiologa prof. Andrew Hubermana.

Zacznijmy od perspektywy naukowej...

Nasz system nerwowy jest w ciągłej dynamice – próbując dopasować nasz wewnętrzny świat do tego, co dzieje się na zewnątrz. Adaptacja zachodzi na bieżąco i nieświadomie. Twój mózg obserwuje otoczenie i uruchamia procesy, aby się do niego przystosować. Nasza biologia wykształciła szereg mechanizmów, które pozwalają skutecznie radzić sobie z najróżniejszymi trudnościami. Stres i zaniepokojenie, które możesz odczuwać w związku z planami sprzedaży, natłokiem obowiązków czy innymi wyzwaniami – pozwalają zmobilizować twój organizm do wysiłku, aby czegoś dokonać. Ruszyć się z miejsca, wykonać kolejne 50 telefonów, przeprowadzić prezentacje przed zarządem potencjalnego klienta czy wejść „z buta” do następnej firmy, szukając osób decyzyjnych. Przedłużający się stres działa jednak demotywująco, osłabia system nerwowy i prowadzi do stanów zniechęcenia aktywnością. Jeśli nie pobudzasz emocji przeciwstawnych, takich jak entuzjazm czy satysfakcja z podejmowanych działań, będziesz stopniowo tracić zapał do pracy. I tu pojawia się rola dopaminy, która potrafi wypierać kortyzol, umożliwiając działanie w zmiennych, ciężkich warunkach codziennej pracy.

Wiele osób błędnie myśli, że dopamina pojawia się wyłącznie w momentach sukcesu i jest reakcją organizmu na osiągnięcie jakiegoś celu. W praktyce jest to tylko część prawdy. Osiągnięcie celu, zrealizowanie postawionego w przeszłości wyzwania powoduje, że ludzie często tracą sens i zapał do dalszego działania, a po krótkiej fali przyjemnego pobudzenia następuje znaczne pogorszenie nastroju. Niektóre osoby, rozumiejąc, na czym polega ten proces, wyznaczają sobie kolejne cele, przywracając poprzedni entuzjazm i zaangażowanie. I tak właśnie można pobudzać dopaminę. Uwalnia się ona, gdy zmierzasz „w kierunku czegoś”, mobilizując organizm do pokonywania trudności. Jeśli więc twoim działaniom towarzyszy myśl, że idziesz we właściwym kierunku, w „dobrym kierunku” – będziesz czuł pobudzenie, energię oraz siłę, aby podejmować wyzwanie.

Ile jednak możesz podnosić poprzeczkę? Czy jest to zdrowe?

Jeśli przyzwyczaisz swój organizm do takiej strategii, to tylko kwestia czasu, gdy opadniesz z sił i wiary w kolejne zwycięstwa. Śrubowanie targetów nie ma bowiem końca. Miliony handlowców wypaliło się, podążając podobną ścieżką.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.