"Miło pana widzieć... na ekranie!"

Sytuacja związana z pandemią sprawiła, że większość handlowców, niezależnie od swoich preferencji, zmuszona jest do odbywania spotkań zdalnych w formie tele- lub wideokonferencji. Oczywiście są branże i firmy, gdzie forma zdalna od wielu lat stanowi podstawową formę kontaktu. Jednak dla większości z nas nowa formuła spotkań stanowi dużą trudność, głównie w obszarze zmiany przekonań co do jej skuteczności. Trzeba uczciwie przyznać, że z jednej strony rozwiązania online mają wiele plusów i oferują nowe możliwości komunikacyjne. Z drugiej strony stanowią spore wyzwanie, nie tylko na polu technicznym, ale również w obszarze międzyludzkim. Przyjrzyjmy się zatem najlepszym praktykom, które z pewnością będą przydatne podczas prowadzenia spotkań online.

AS_29_26.jpg

Jedną z trudności związanych z organizacją spotkań online są aspekty techniczne. Oczywiście nie na wszystko mamy wpływ, ale dobre przygotowanie z pewnością zabezpieczy nas przed wieloma wpadkami. Zatem co możesz zrobić, by nie być jak zaskoczeni przez zimę drogowcy? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek do zastosowania od zaraz:

  1. Zadbaj o wysokiej jakości połączenie internetowe. Nic tak nie denerwuje jak zacinający się głos naszego rozmówcy i „zamrożony obraz”. Trudno wtedy nawet o podstawową komunikację, a jak w takiej sytuacji zbudować relacje, zbadać potrzeby klienta czy zaprezentować rozwiązanie? Najlepiej jeśli wcześniej sprawdzisz przepustowość swojej sieci, np. za pomocą strony https://www.speedtest.net/. Jeśli wiesz, że coś może pójść nie tak, przygotuj alternatywne źródło Internetu, np. hotspot z telefonu. W ostatnim czasie to rozwiązanie kilkukrotnie uratowało mi skórę podczas spotkań i szkoleń online.
  2. Dźwięk to podstawa, dlatego zadbaj o to, by twój rozmówca wyraźnie cię słyszał i by dźwięki z otoczenia was nie rozpraszały. By to osiągnąć, nie musisz inwestować w superdrogi sprzęt. Zazwyczaj wystarczą zwykłe słuchawki (np. od smartfona) i zadbanie o odpowiednio spokojne miejsce odbywania rozmowy. Zdecydowanie odradzam korzystanie z mikrofonu wbudowanego w laptopa. Zazwyczaj jest średniej jakości i co gorsza, zbiera wszelkie szmery, trzaski i inne dźwięki z otoczenia, a to naprawdę denerwuje.
  3. Podczas spotkania online wyłącz wszelkie powiadomienia oraz wycisz telefon komórkowy. Generalnie zadbaj o to, by nic nie rozpraszało ciebie i twojego klienta. Wyskakujące co chwilę osobiste wiadomości z Messengera z pewnością nie ułatwią prowadzenia profesjonalnego spotkania.
  4. Staraj się korzystać z laptopa lub komputera stacjonarnego z podłączoną kamerą. Jeśli nie masz wyjścia i musisz użyć telefonu komórkowego, postaw go na statywie, by obraz był stabilny i nie rozpraszał uwagi odbiorcy.
  5. Kieruj się zasadą: „Przetestuj, zanim użyjesz”. Zanim rozpoczniesz rozmowę z klientem, sprawdź mikrofon, kamerę oraz łącze internetowe. Bądź przygotowany na trudności i miej plan B.
  6. Poznaj dobrze aplikację, za pomocą której będziecie się łączyć. Przed spotkaniem przećwicz podstawowe funkcje, takie jak: udostępnianie ekranu, tryb prezentacji czy ustawienia kamery i mikrofonu. Biegłe poruszanie się w aplikacji z pewnością będzie odebrane jako przejaw profesjonalizmu, a tobie zaoszczędzi dużo stresu.
  7. Zadbaj o techniczne wsparcie dla klienta. Pamiętaj, że nie każdy jest biegły w nowych technologiach. Jeśli twój klient będzie „słabszy technicznie”, zaoferuj mu pomoc i ułatw poruszanie się w świecie online. Z pewnością to doceni.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.