Mediacja i arbitraż – alternatywne sposoby rozstrzygania sporów

Bezkonfliktowe prowadzenie biznesu nie jest i nigdy nie będzie możliwe. Spory można jednak rozwiązywać bez udziału sądów. Polskie ustawodawstwo reguluje dwie alternatywne metody rozwiązywania sporów, mianowicie mediację i arbitraż. Rozwiązania te należy uznać za atrakcyjne przede wszystkim w tych sytuacjach, w których roztrząsanie konfliktu przed sądem powszechnym może narazić prestiż czy też dobre imię firmy, a nawet zaprzepaścić długo wypracowywane dobre relacje z kontrahentem. Dla przykładu, spór o zapłatę jednej faktury nie musi się kłaść cieniem na całej współpracy stron, jeżeli zakończy go wspólnie wypracowany kompromis. Mediacja i arbitraż są instytucjami, które stwarzają przestrzeń do wypracowywania takich właśnie kompromisów.

Zarówno mediacja, jak i arbitraż zakładają włączenie do sporu bezstronnej osoby trzeciej, która w przypadku mediacji ma za zadanie pomóc stronom w przeprowadzeniu negocjacji i znalezieniu pojednawczego rozwiązania (mediator), a w przypadku arbitrażu – rozstrzygnięcie zaistniałego sporu na zasadach wybranych i ustalonych uprzednio przez strony sporu (arbiter).

Kiedy można przeprowadzić mediację?

Mediacja może być prowadzona we wszystkich sprawach cywilnych, w których dopuszczalne jest zawarcie ugody, a więc również w sprawach o zapłatę oraz należności ze stosunku pracy. Tego sposobu rozstrzygania sporów nie stosuje się jednak w postępowaniach sądowych o charakterze nakazowym i upominawczym. Mediację można przeprowadzić zarówno przed wszczęciem postępowania sądowego, jak i w jego trakcie, możliwe jest również przeprowadzenie mediacji po zakończeniu postępowania. Mediację prowadzi się albo na podstawie umowy o mediację, zawartej przez strony sporu, albo na podstawie postanowienia sądu, w którym kieruje on strony do mediacji.

Umowa o mediację

Umowa o mediację może mieć postać odrębnego dokumentu bądź tzw. klauzuli mediacyjnej, tj. pojedynczego zapisu umieszczonego w zawieranej przez strony umowie (np. sprzedaży czy dostawy). Ważne jest, aby umowa o mediację (bez względu na jej formę) wskazywała, co ma być przedmiotem mediacji oraz mediatora, ewentualnie sposób jego wyboru.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.