Marketing Mix – wiele dróg, jeden cel
Szeroko zakrojone działania marketingowe to dziś integralny element funkcjonowania przedsiębiorstwa w skomplikowanej rzeczywistości rynkowej. Trzeba jednak wprowadzać je w życie w sposób przemyślany, by wielotorowa aktywność przynosiła oczekiwane efekty.
Mix, czyli wszystko?
Odpowiednio dobrane narzędzia marketingowe umożliwiają skuteczne docieranie do kontrahentów i klientów. Pozwalają zwiększać sprzedaż, rozszerzać i unowocześniać ofertę, budować pozytywny wizerunek firmy oraz jej pozycję na tle konkurencji. Dla niektórych podmiotów ich efektywność oznacza wręcz być albo nie być w swojej branży. Dlatego dział marketingu ma do zrealizowania bardzo ważne i odpowiedzialne zadania, które w dużym stopniu decydują o powodzeniu całego biznesu. Bardzo trudno jest przy tym jednoznacznie zdefiniować zakres tych obowiązków. Nieustannie pojawiają się bowiem nowe obszary aktywności, a tym samym nowe wyzwania. Próbuje się je umieścić w określonych ramach, np. przez pojęcie marketingu mix, jednak tu również trzeba mieć na względzie dużą dynamikę zmian w rozumieniu poszczególnych jego składowych. Początkowo zwracano uwagę na cztery podstawowe elementy (z angielskiego 4P): klient, cena, strategia dystrybucji, promocja (product, place, price, promotion). Potem doszły kolejne, jak: ludzie, proces, świadectwo materialne czy nawet szeroko pojęta przyjemność (7P: people, proces, physical evidence). Każdą z tych sfer można osobno rozkładać na czynniki pierwsze, co powoduje ryzyko chaotycznego prowadzenia całości działań, a tym samym – ich nikłej efektywności. Dlatego tak ważne jest, by realizacja poszczególnych projektów nie była rezultatem przypadkowych decyzji.
Po pierwsze strategia
Przedsiębiorstwo powinno mieć opracowaną solidną strategię, określającą długofalowe, konkretne zadania dla wybranych działów i komórek. Potrzebne są tu precyzyjne predykaty najważniejszych celów organizacji, a także możliwych do wykorzystania środków (knowhow, zasoby ludzkie, finanse, park maszynowy i in.). W polskich warunkach prowadzenia biznesu wyznaczenie głównych założeń często jeszcze nie idzie w parze z konsekwentną ich realizacją na różnych szczeblach. Za przykład może posłużyć, bardzo ważna dla całej gospodarki, branża budowlana, która w wielu dziedzinach opiera się na tradycyjnych, często nieskorelowanych ze sobą formach komunikacji i tworzeniu relacji z pracownikami, kontrahentami i klientami. Bezpośredni kontakt sprzedawca–nabywca to oczywiście ponadczasowe i skuteczne rozwiązanie. Jednak aby nie wypaść z tzw. obiegu, należy mieć na uwadze, że konkurencja zawsze będzie dążyć do wprowadzania nowatorskich sposobów na dotarcie do odbiorców. Dlatego warto zadbać, by jakość wyrobów czy usług, ich cena i dostępność były odpowiednio eksponowane.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.