Marketing dla handlowców: Płatna kampania na Facebooku krok po kroku
Media społecznościowe stanowią dzisiaj istotne i dosyć tanie narzędzie dotarcia do potencjalnych klientów, dlatego warto z nich korzystać w procesie prospectingu. Samo posiadanie fanpage’a już nie wystarczy, aby dotrzeć do nowych odbiorców, coraz częściej trzeba sięgać po płatne kampanie promocyjne. Jeśli nie dysponujesz ograniczonymi środkami, wówczas idealnym rozwiązaniem wydaje się Facebook. Jak zaplanować efektywną kampanię na Facebooku?
Zanim zaczniesz konfigurację kampanii na Facebooku, w pierwszej kolejności powinieneś zastanowić się nad tym, jaki cel chcesz osiągnąć. Czy zależy ci na zwiększeniu zasięgu artykułów, które umieszczasz na swoim blogu? A może chcesz zachęcić potencjalnych klientów do odwiedzenia swojej strony internetowej i wysłania zapytania ofertowego?
KROK 1. Wybór celu
Aby wybrać cel kampanii, wejdź w Menadżera reklam: po kliknięciu w rozwijaną listę po prawej stronie na górnym pasku wybierz zakładkę „Utwórz reklamę” (rys. 1.). Celem kampanii, który przyjęliśmy na potrzeby poniższego artykułu, będzie wypromowanie strony internetowej, na której odbiorca znajdzie ofertę usług, formularz oraz dane kontaktowe, dlatego jako cel wskazujemy „Ruch”.
KROK 2. Określenie odbiorcy
Zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć ze swoją reklamą. W określeniu grupy docelowej pomoże ci kilka pytań:
- jaka jest płeć odbiorcy?
- w jakim jest wieku?
- czym zajmuje się na co dzień?
- gdzie pracuje lub gdzie się uczy?
- gdzie mieszka?
- z której aplikacji najczęściej korzysta – z Facebooka, Messengera, Instagrama?
- w jakich godzinach korzysta z powyższych aplikacji?
Następnie przełóż odpowiedzi na Menadżera reklam, wybierając:
- obszar geograficzny, na jaki chcesz skierować swoją reklamę;
Przykład:
Jeśli oferujesz swoje usługi w Poznaniu, wskaż to miasto i rozszerz je o promień minimum 17, maksymalnie 80 km.
- grupę wiekową odbiorcy – możesz poruszać się w przedziale 13–64 lata oraz 65+;
- płeć odbiorcy;
- używany przez niego język lub języki;
- dane demograficzne: wykształcenie (np. tytuł licencjacki, magisterski), wydarzenia z życia (np. niedawna zmiana statusu związku, nowa praca), rodzice (np. rodzice dzieci o konkretnej grupie wiekowej), związek (jego status), praca (branża);
- zainteresowania: biznes i przemysł (np. architektura, ekonomia, budownictwo), fitness i zdrowie (np. uprawia jogę, biega), hobby i zainteresowania (np. podróże, sztuka, muzyka), jedzenie i napoje (np. przepisy, rodzaje dań), rodzina i związki (np. zainteresowanie randkami lub organizacją wesela), rozrywka (np. czytanie, gry), sporty, technologia (np. komputery PC), zakupy i moda (np. odzież damska lub męska);
- zachowania: model telefonu, aktywność cyfrowa, klasyfikacja konsumentów, nawyki zakupowe, podróże, przynależność wielokulturowa.
Każda z powyższych kategorii i podkategorii zawiera wiele rozwinięć – przejrzyj je, skorzystaj z wyszukiwarki i dobierz odpowiednie dla twojego odbiorcy.
Przykład:
Jeśli zajmujesz się sprzedażą ubezpieczeń OC i AC, najtrafniejszą grupą docelową będą prawdopodobnie mężczyźni w wieku 25–40 lat, zainteresowani samochodami, ale też z konkretnymi markami, np. Volvo, Volkswagen, BMW itp.
Z kolei prowadząc sklep internetowy z odzieżą dla dzieci, możesz skierować reklamę do rodziców niemowląt (0–12 miesięcy), zawężając wybór do kobiet w wieku 25–30 lat, które mieszkają w dużych miastach Polski.
Oferując szkolenia finansowe, wybierasz użytkowników, którzy interesują się finansami, określasz stanowisko, np. księgowy, własna działalność, płeć: kobieta, i wiek: 30–50 lat.
Powyższe przykłady pokazują tylko jedną z wielu możliwości dobrania odbiorców – przygotowując inną kampanię, możesz wskazać inne parametry.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 53% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.