Dzięki robotom pracownicy mają więcej czasu na kreatywne działania
Rozmowa z Michałem Wawiórko, ekspertem ds. robotyzacji
Co potrafią współczesne roboty w zakresie wspomagania działów sprzedaży?
To, do czego dana firma wykorzysta robota, zależy od tego, jakie są jej potrzeby. Zakres zadań, które możemy zlecić robotowi, jest bowiem bardzo szeroki. Nie bez powodu roboty cyfrowe pojawiają się w kolejnych branżach, wspomagając pracowników w naprawdę zróżnicowanych zakresach obowiązków.
Obecnie nowoczesne narzędzia potrafią wspomóc, a nawet wyręczyć, człowieka w wielu zadaniach biurowych. Mogą one przejąć wykonywanie tych procesów, które mają dobrze opracowaną i opisaną ścieżkę, są powtarzalne i możliwe do odtworzenia za pomocą komputera. Robot działa na podstawie stworzonego przez człowieka scenariusza. W ten sposób można nauczyć go wykonywania krok po kroku zadania, dokładnie tak, jak wykonuje je człowiek.
Jakie zadania można im zlecić?
Decydując, jakie zadania warto zlecić robotowi, warto najpierw przyjrzeć się procesom w firmie i wyłonić te, które zajmują dużo czasu, wymagają pracy z dużymi ilościami danych, są monotonne i nie wymagają czynnika ludzkiego.
Robotom można zatem zlecić zarządzanie, opracowywanie lub sprawdzanie baz danych, np. obecnych i potencjalnych klientów. Mogą one także wykonywać obliczenia i rozliczenia, zarządzać dostawami, monitorować stan magazynów, generować dokumenty czy wypełniać formularze. Co szczególnie istotne w pracy sprzedawców, mogą one także wysyłać wiadomości, dzięki czemu kontakt z firmą trwa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Roboty raportują wszystkie swoje zadania, nie trzeba więc martwić się skomplikowanym nadzorem nad ich pracą.
Dużą zaletą robotów jest też fakt, że pracują one znacznie szybciej i ze znacznie mniejszym ryzykiem błędów. Dobrze zaprogramowany robot nie popełni tak częstych dla ludzi błędów, jak pomyłka w obliczeniach czy zamiana cyfr w Excelu. Robot nie choruje, nie bierze urlopów i nie stresuje się, dzięki czemu jest wydajny przez cały czas. Dzięki niemu pracownicy mogą zająć się bardziej kreatywną częścią swoich zadań, a co za tym idzie, mogą obsługiwać większą liczbę klientów i skupić się na jakości obsługi, zamiast wypełniać monotonne tabele z liczbami.
W jakich obszarach pracy pomogą menedżerowi sprzedaży, a w jakich handlowcom?
Menedżer może skorzystać ze wsparcia robota m.in. w zakresie przygotowywania i analizowania raportów, kontrolowania zawieranych umów czy pilnowania kalendarza spotkań. Może wykorzystać technologię także do kontaktu z klientami lub z zespołem, np. korzystając z automatycznych wiadomości.
Handlowcy natomiast z pewnością docenią możliwości robotów w zakresie przygotowywania dokumentacji, rozliczeń czy weryfikacji stanu produktów w magazynie. Robot jest także pomocny przy opracowywaniu baz klientów i zarządzaniu danymi. Bardzo interesującym wykorzystaniem robota jest możliwość przygotowywania przez niego niezbędnych dokumentów, zaświadczeń z rejestrów państwowych i innych informacji o potencjalnym kliencie. Mając taki komplet, handlowiec może skupić się na ocenie potencjału danego leada.
Dostęp do bezpłatnego artykułu
Możliwy jest po pozostawieniu adres e-mail wraz ze zgodą reklamową.