Liczy się nie tylko cena
We współczesnych warunkach rynkowych z powodu rosnących oczekiwań konsumentów w procesie zakupowym znaczenie ma nie tylko cena.
Rozwijające się w geometrycznym tempie produkty i usługi, oferowane przez firmy z różnych branż, znacznie utrudniają klientom podejmowanie decyzji zakupowych zgodnych z ich faktycznymi oczekiwaniami. Efektem jest próba ograniczania do minimum liczby czynników decyzyjnych towarzyszących zakupom. Wówczas jedynym faktorem często okazuje się cena.
Dobrym przykładem na to, że jest to błędne podejście, może być koszyk zakupów spożywczych każdego z nas. Niezwykle rzadko spotkalibyśmy w tym zestawie wyłącznie najtańsze produkty z poszczególnych kategorii. Przy zakupach spożywczych mamy szansę częstego testowania i wyboru wariantu. Naszą świadomość konsumencką kształtujemy zatem samodzielnie i nawet jeśli w punkcie sprzedaży korzystamy z rekomendacji hostess czy promotorek, to ich zadaniem jest właśnie zachęcanie do testowania i wywołanie gotowości do zakupu na bazie impulsu, spowodowanego często po prostu głodem lub ciekawością. Wybór – jeśli jest trafiony – daje zadowolenie i buduje lojalność wobec marki.
Apetyt rośnie w miarę jedzenia
W tym momencie warto przytoczyć definicję zadowolenia klientów, sformułowaną przez Philipa Kotlera: „Zadowolenie jest stanem odczuwanym przez jednostkę i związanym z porównaniem postrzeganych cech produktu oraz oczekiwań konsumenta dotyczących tychże cech”1. Uzupełnieniem słów guru marketingu jest powiedzenie może mniej górnolotne, ale za to powszechnie znane: „apetyt rośnie w miarę jedzenia”.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.