Kto jest lepiej widoczny w Google: ty czy konkurencja? Poznaj narzędzia do analizy SEO
Analiza konkurencji to jedno z pierwszych i podstawowych działań w pozycjonowaniu stron internetowych. Dzięki niej można dowiedzieć się, kto stanowi konkurencję firmy, w jakie działania inwestuje i w jaki sposób planuje oraz prowadzi działania SEO. By lepiej przeanalizować konkurencję, warto wykorzystać specjalistyczne narzędzia. Sprawdźmy, jakie parametry powinieneś analizować, przyglądając się działaniom konkurencji, i jakie narzędzia w tym celu wykorzystać.
Analiza konkurencji w SEO – dlaczego warto?
Bez analizy konkurencji nie ma skutecznej strategii pozycjonowania. Dzięki niej:
- dowiesz się, jaka jest realna konkurencja na rynku i czy firmy promują się w Internecie,
- możesz realnie ocenić, ile czasu potrzebujesz na osiągnięcie określonych efektów,
- możesz sprawdzić, które działania są bardziej i mniej skuteczne w danej branży,
- znajdziesz inspirację do własnych działań pozycjonujących i ulepszysz strategię SEO.
Pamiętaj, że analiza konkurencji to nie kopiowanie pomysłów, ale szukanie inspiracji i porównywanie działań do własnej strategii. Dzięki niej możesz wyciągnąć wnioski, przeanalizować skuteczność swoich działań i uzupełnić strategię SEO o nowe elementy.
Krok 1: Znajdź swoich konkurentów
By w ogóle móc analizować konkurencję, najpierw musisz ją poznać. Prawdopodobnie kojarzysz nazwy firm, z którymi rywalizujesz o pozycję na rynku, ale nie zawsze te same firmy będą stanowić twoją konkurencję w wynikach wyszukiwania Google. By znaleźć konkurentów, którzy mają najmocniejszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, skorzystaj z następujących narzędzi SEO:
- Senuto,
- Ahrefs,
- Surfer,
- SEMSTORM.
Każde z tych narzędzi działa w nieco inny sposób:
- W Senuto dane o konkurentach znajdziesz w raporcie Analiza widoczności – Konkurencja. Narzędzie wskazuje twoich konkurentów na podstawie liczby wspólnych fraz kluczowych. Nie jest to w 100% realna konkurencja, tylko wskazana przez narzędzie.
- SEMSTORM działa podobnie jak Senuto – prezentuje listę stron, które pojawiają się w Google na te same słowa kluczowe, co twoja witryna. Dane znajdziesz w raporcie „Analiza stron”.
- W Surferze znalezienie konkurencji jest możliwe poprzez wpisanie interesującej nas frazy kluczowej w okienko wyszukiwania. W odpowiedzi otrzymasz listę adresów URL stron, które znajdują się w top10 Google i stanowią twoją konkurencję. Na podobnych zasadach działa Ahrefs – w odpowiedzi na hasło kluczowe prezentuje listę potencjalnych konkurentów w wynikach organicznych.
Krok 2: Analiza słów kluczowych konkurencji
Wiesz już, kto stanowi twoją konkurencję w Google. Teraz warto dowiedzieć się, na jakie słowa kluczowe się pozycjonuje. Nie musisz ręcznie przeszukiwać wyników Google – informację o strategii słów kluczowych również znajdziesz w narzędziach SEO, takich jak:
- Senuto,
- Surfer,
- SEMSTORM,
- Ahrefs.
Część narzędzi porównuje także widoczność twojej strony z widocznością konkurencji, co pozwala odnaleźć obszary SEO, które warto ulepszyć.
Dzięki narzędziom poznasz:
- frazy kluczowe, na które pozycjonujesz się zarówno ty, jak i konkurencja,
- frazy kluczowe, na które się nie pozycjonujesz, a powinieneś, bo konkurencja jest na nie widoczna w Google,
- szacowany ruch, który generują słowa kluczowe dla konkurencyjnych stron,
- liczbę słów kluczowych widocznych na wysokich pozycjach w Google (top3, top10, top20, top50),
- dodatkowe słowa kluczowe, w tym słowa long tail, które znajdują się na wielu stronach w top10 na daną frazę i które warto uwzględnić w treści.
Analiza słów kluczowych konkurencji pozwoli ci wzbogacić strategię pozycjonowania o nowe słowa kluczowe i być może dotrzeć do nowych odbiorców, zwiększając ruch w witrynie. Warto przeanalizować także te słowa kluczowe, na które twoja strona nie jest widoczna i przygotować treści, które mogą tę lukę wypełnić.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.