Team lider: zarządzanie przez cele

Jasno określone cele to gwarancja tego, że organizacja zmierza w dobrym kierunku. Wie o tym zarząd, wiedzą menedżerowie i pracownicy. Zdarza się jednak, że ci ostatni nie zawsze zdają sobie sprawę, w jaki sposób praca, którą wykonują na co dzień pozwala te cele realizować. Rolą team leadera jest tę zależność pracownikom uświadomić, stąd wielu z nich w codziennej pracy przyjmuje model zarządzania przez cele.

AS_33_6.jpg

U podstaw zarządzania przez cele (ZPC) leży przekonanie, że wszelkie działania organizacji, jeśli mają być skuteczne, muszą opierać się na celach. Według twórcy tej koncepcji, skuteczny zarząd musi kierować poczucie perspektywy i wysiłki wszystkich menedżerów ku wspólnemu celowi. Musi doprowadzić do tego, by każdy z nich wiedział, jakich rezultatów się od niego oczekuje i żeby dany przełożony rozumiał, czego ma oczekiwać od każdego z podległych sobie menedżerów. Ponadto, zarząd musi stwarzać bodźce zachęcające każdego menedżera do maksymalnych wysiłków w pożądanym kierunku (Drucker P., Praktyka zarządzania, Warszawa 2005).

W proces realizacji celów powinni być zaangażowani wszyscy pracownicy przedsiębiorstwa. Dlatego kierownictwo wyznacza każdemu z nich cele indywidualne, z wykonania których jest on później w ustalonym czasie rozliczany. W firmach zarządzanych według filozofii ZPC jedynym kryterium oceny pracownika jest w związku z tym stopień realizacji celów, czyli, krótko mówiąc, wyniki.

Czy to się sprawdza?

Rozważmy to na przykładzie dynamicznie rozwijającej się branży IT. Otwartość tej branży na ewoluujące potrzeby rynkowe powoduje wzrost konkurencyjności firm oraz wprowadzanie coraz to nowych rozwiązań, by sprostać oczekiwaniom klientów wymagających szybkości, doskonałości oraz bycia na bieżąco. Cel strategiczny dla firmy w tej branży mógłby więc brzmieć: sprzedawać więcej nowego produktu X. Powstaje jednak pytanie: czy tak sformułowany cel jest dla handlowca wystarczająco czytelny? Co znaczy więcej? Gdzie i kiedy? Szanse, że handlowcowi uda się ten cel zrealizować w stopniu zadowalającym z perspektywy przedsiębiorstwa są nikłe.

Gdybyśmy jednak przełożyli ten cel na konkretne indywidualne działania, to handlowiec nie tylko będzie wiedział, czego się od niego oczekuje, ale też co powinien zrobić i w jakiej kolejności. Zarządzanie przez cele zakłada bowiem ustalanie celów oraz działań wspólnie z pracownikiem, co oznacza, że podczas spotkania z team leaderem będzie miał on czas na zaproponowanie rozwiązań oraz zaplanowanie poszczególnych kroków. Kroki te mogą obejmować np. pozyskanie wiedzy na temat nowego produktu, żeby handlowiec wiedział, jak o nim mówić. Może to być też dotarcie do stałych klientów z informacją, że w ofercie pojawił się nowy produkt itd. Im więcej szczegółów ustalimy na tym etapie, tym lepiej, ponieważ nasz cel ma rzeczywiście szanse zostać zrealizowany.

W koncepcji zarządzania przez cele sposób określania celów jest kluczowy. Cele muszą być „smartne”, czyli konkretne, mierzalne, wykonalne, odpowiednio atrakcyjne i dające się zrealizować w określonym czasie. Muszą być one zgodne ze strategią firmy i mieć uzasadnienie biznesowe. Bardzo ważne jest, aby każdy, nawet najmniejszy cel wspierał cele większe i przybliżał do ich realizacji.

Jakie pytania warto sobie postawić w tym konkretnym przypadku, by móc skutecznie zdefiniować cel? Mogą być na przykład takie:

  • Jaką grupę klientów należy poinformować o nowym produkcie?
  • Ilu klientów z tej grupy powinno się o nim dowiedzieć?
  • Dlaczego należy to zrobić?
  • Do kiedy należy przekazać tę informację?
  • Jaka powinna być kolejność działań?

W ten sposób ogólny cel strategiczny staje się zbiorem konkretnych działań do wykonania. Celem nie jest już „sprzedawać więcej nowego produktu X”, a np. „Zaprezentować nowy produkt dziesięciu kluczowym klientom do 20 marca 2021 r. i kolejnym dziesięciu do 20 kwietnia 2021 r., przez co wzrośnie ich wiedza o produkcie. To z kolei ma pomóc zwiększyć sprzedaż o 15 procent w nadchodzącym kwartale”.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.