Klienci z różnych stron świata: Norwegia
Norwegia to małe państwo, ale może się poszczycić bardzo dużymi osiągnięciami, takimi jak dobra infrastruktura, wysoki poziom edukacji czy bardzo dobra opieka zdrowotna. Jest krajem bogatym, a zatem dobrym potencjalnym rynkiem zbytu także dla zagranicznych przedsiębiorstw. Niby nieodległa nam geograficznie, Norwegia jest bardzo odmienna pod kątem kulturowym. Warto zapoznać się z jej kulturą bliżej, aby współpraca z norweskimi kontrahentami przebiegała pomyślnie.
Opis Norwegii warto rozpocząć od Janteloven. Jest to zbiór zasad, według których żyją Norwegowie. Oznacza, iż przedkładają oni dobro wspólnoty nad indywidualne, nie hołubią własnych osiągnięć i nie okazują, przynajmniej w teorii, zazdrości w stosunku do innych.
Janteloven jest widoczne między innymi w podejściu Norwegów do podatków, które są bardzo wysokie. Norwegowie rozumieją potrzebę płacenia ich oraz doceniają efekty płynące z tego działania dla Norwegii jako całego społeczeństwa. Warto pamiętać o Janteloven, współpracując z Norwegami. Można je mniej więcej zauważyć w reklamie. Wiele reklam zachodnich bazuje na takich emocjach jak zazdrość, zachłanność czy nawet strach. Takie podejście w Norwegii zupełnie nie zadziała. Warto skupić się na innych atrybutach produktu czy usługi. Trzeba podkreślić wysoką jakość, ale nie warto przechwalać się, że nasz produkt jest najlepszy. Na pewno nie należy też stawiać konkurencji w negatywnym świetle. Norwegom zdecydowanie się to nie spodoba. Oni chcą być zadowoleni z produktu, ale raczej będą unikali poczucia wyższości nad innymi. W reklamie czy prezentacjach biznesowych skutecznym zabiegiem będzie marketing szeptany (word-of-mouth). Norwegia uważana jest za kulturę konformizmu. Jeśli produkt spodoba się pewnej grupie, jego popularność może szybko wzrosnąć, a niewielki rozmiar rynku sprawia, że wieści szybko się rozchodzą. Przygotuj zatem referencje od innych klientów, bo może to przekonać twoich potencjalnych norweskich kontrahentów. Norwegowie będą woleli skorzystać z oferty, którą znają i ufają. Jeśli ich sąsiad, znajomy czy rodzina są zadowoleni z konkretnego produktu, oni też mu łatwiej zaufają.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.