Klienci z różnych stron świata: Litwa
Bliskość geograficzna czy liczne wydarzenia historyczne, które zarówno połączyły, jak i zwaśniły nasze narody mogą sprawiać wrażenie, że wiedza o Litwie jest w Polsce na wysokim poziomie. I wiele w tym prawdy. Na pewno mniej sytuacji zaskoczy nas w kontaktach z klientami z Litwy niż we współpracy z kontrahentami z bardziej odległych czy też egzotycznych zakątków świata. Kultura Litwy, zwyczaje i zachowania jej mieszkańców, są także pod sporym wpływem krajów bałtyckich oraz Rosji. Przed nawiązaniem współpracy z Litwinami warto zatem zapoznać się zarówno z podobieństwami, jak i różnicami pomiędzy naszymi kulturami.
W 2015 r. Litwa była 22. gospodarką UE. Według danych MFW, w latach 2004–2015 była na pierwszym miejscu w UE pod względem tempa wzrostu PKB per capita.
Nie jest krajem dużym, ale za to szybko się rozwijającym i co jest dla nas bardzo ważne – naszym sąsiadem. Bliskość geograficzna i szybki rozwój ekonomiczny sprawiają, że Litwa jest bardzo dobrym potencjalnym partnerem biznesowym.
95% bezpośrednich inwestycji zagranicznych na Litwie pochodzi właśnie z UE. Gospodarka Litwy opiera się na:
- produkcji przemysłowej – są to głównie produkty spożywcze, chemiczne oraz meble,
- usługach finansowych – Litwa wykreowała się na jeden z przodujących centrów w UE w branży FinTech, zamierza też przyciągnąć więcej inwestorów, którzy po brexicie będą szukali nowych miejsc na swoją działalność,
- rolnictwie – ten sektor zatrudnia około 8% siły roboczej oraz dostarcza swoje zbiory firmom przetwarzającym żywność,
- turystyce – to bardzo ważna część litewskiej gospodarki, która w 2016 r. dołożyła 5,3% PKB. Litwa jest także popularnym celem wycieczek wśród Polaków, w 2016 r. odwiedziło ją około 148 400 naszych rodaków. Najpopularniejsze miejsca to Kowno, Wilno, Kłajpeda, nadmorskie kurorty i miejscowości słynące ze swoich SPA.
Pozostałe branże – sektor informatyki i technologii łączności zatrudnia około 37 000 pracowników w 2000 firm. Litwa jest także siedzibą 13 z 20 największych firm IT w regionie krajów bałtyckich.
Etykieta biznesowa
Litwini są narodem raczej formalistycznym, dlatego też podczas powitania wskazane są uścisk dłoni, niezbyt ekspresyjne gesty i umiarkowany kontakt wzrokowy. Są oni dość konserwatywni w swoim zachowaniu. Komunikują się w sposób bezpośredni, powiedzą wprost to, co mają na myśli, ale uczynią to w sposób kulturalny i grzeczny. Tego samego oczekują od swojego rozmówcy. Docenią szczerość i otwartość. Na początku spotkania mogą sprawiać wrażenie zdystansowanych, ale wraz z upływem czasu, przy bliższym poznaniu, niewykluczone jest, że w rozmowie przejdą na bardziej osobiste tematy. Najlepiej rozpocząć rozmowę od jakiegoś bezpiecznego tematu, takiego jak hobby, praca, sport. Koszykówka jest zdecydowanie jednym z najpopularniejszych sportów na Litwie.
Litwini biegle posługują się językami obcymi. Wielu z nich rozumie polski, ale mimo tego nie powinieneś oczekiwać, że przeprowadzą z tobą rozmowę w naszym języku. Najlepiej posługiwać się językiem angielskim.
Litwini są kulturą zorientowaną na produkt. Jeśli twoja oferta jest dobra i im się spodoba, masz większą szansę odnieść sukces, dlatego rzeczowa i interesująca prezentacja produktu jest kluczowa. Kontakty, tak jak w wielu innych miejscach, mają znaczenie. Jeśli znasz kogoś, kto może cię bezpośrednio przedstawić lub zarekomendować potencjalnemu klientowi, na pewno zwiększy to twoją wiarygodność w jego oczach. Litwini docenią osobisty kontakt, jest to skuteczniejszy sposób na budowanie relacji i poznanie się. Przygotuj się zatem na kilka wizyt na Litwie – na pewno okaże się to korzystne.
Litwini są bardzo punktualni i tego samego oczekują od swoich partnerów. Warto przyjechać na spotkanie 10 minut wcześniej, a z kontrahentem umawiać się z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Podczas spotkania warto zadbać także o ubiór. Dress code na Litwie jest bardzo tradycyjny: garnitur w stonowanych kolorach w przypadku panów i elegancki strój u pań.
Kiedy już dojdzie do podpisania kontraktu, Litwini upewnią się, że wszystko jest w nim dokładnie zapisane i ostatecznie podpisane. Umowy często przygotowane są w dwóch językach: litewskim i angielskim.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.