Klienci z różnych stron świata: Litwa

Bliskość geograficzna czy liczne wydarzenia historyczne, które zarówno połączyły, jak i zwaśniły nasze narody mogą sprawiać wrażenie, że wiedza o Litwie jest w Polsce na wysokim poziomie. I wiele w tym prawdy. Na pewno mniej sytuacji zaskoczy nas w kontaktach z klientami z Litwy niż we współpracy z kontrahentami z bardziej odległych czy też egzotycznych zakątków świata. Kultura Litwy, zwyczaje i zachowania jej mieszkańców, są także pod sporym wpływem krajów bałtyckich oraz Rosji. Przed nawiązaniem współpracy z Litwinami warto zatem zapoznać się zarówno z podobieństwami, jak i różnicami pomiędzy naszymi kulturami.

AS_26_26.jpg

W 2015 r. Litwa była 22. gospodarką UE. Według danych MFW, w latach 2004–2015 była na pierwszym miejscu w UE pod względem tempa wzrostu PKB per capita.

Nie jest krajem dużym, ale za to szybko się rozwijającym i co jest dla nas bardzo ważne – naszym sąsiadem. Bliskość geograficzna i szybki rozwój ekonomiczny sprawiają, że Litwa jest bardzo dobrym potencjalnym partnerem biznesowym.

95% bezpośrednich inwestycji zagranicznych na Litwie pochodzi właśnie z UE. Gospodarka Litwy opiera się na:

  • produkcji przemysłowej – są to głównie produkty spożywcze, chemiczne oraz meble,
  • usługach finansowych – Litwa wykreowała się na jeden z przodujących centrów w UE w branży FinTech, zamierza też przyciągnąć więcej inwestorów, którzy po brexicie będą szukali nowych miejsc na swoją działalność,
  • rolnictwie – ten sektor zatrudnia około 8% siły roboczej oraz dostarcza swoje zbiory firmom przetwarzającym żywność,
  • turystyce – to bardzo ważna część litewskiej gospodarki, która w 2016 r. dołożyła 5,3% PKB. Litwa jest także popularnym celem wycieczek wśród Polaków, w 2016 r. odwiedziło ją około 148 400 naszych rodaków. Najpopularniejsze miejsca to Kowno, Wilno, Kłajpeda, nadmorskie kurorty i miejscowości słynące ze swoich SPA.

Pozostałe branże – sektor informatyki i technologii łączności zatrudnia około 37 000 pracowników w 2000 firm. Litwa jest także siedzibą 13 z 20 największych firm IT w regionie krajów bałtyckich.

Etykieta biznesowa

Litwini są narodem raczej formalistycznym, dlatego też podczas powitania wskazane są uścisk dłoni, niezbyt ekspresyjne gesty i umiarkowany kontakt wzrokowy. Są oni dość konserwatywni w swoim zachowaniu. Komunikują się w sposób bezpośredni, powiedzą wprost to, co mają na myśli, ale uczynią to w sposób kulturalny i grzeczny. Tego samego oczekują od swojego rozmówcy. Docenią szczerość i otwartość. Na początku spotkania mogą sprawiać wrażenie zdystansowanych, ale wraz z upływem czasu, przy bliższym poznaniu, niewykluczone jest, że w rozmowie przejdą na bardziej osobiste tematy. Najlepiej rozpocząć rozmowę od jakiegoś bezpiecznego tematu, takiego jak hobby, praca, sport. Koszykówka jest zdecydowanie jednym z najpopularniejszych sportów na Litwie.

Litwini biegle posługują się językami obcymi. Wielu z nich rozumie polski, ale mimo tego nie powinieneś oczekiwać, że przeprowadzą z tobą rozmowę w naszym języku. Najlepiej posługiwać się językiem angielskim.

Litwini są kulturą zorientowaną na produkt. Jeśli twoja oferta jest dobra i im się spodoba, masz większą szansę odnieść sukces, dlatego rzeczowa i interesująca prezentacja produktu jest kluczowa. Kontakty, tak jak w wielu innych miejscach, mają znaczenie. Jeśli znasz kogoś, kto może cię bezpośrednio przedstawić lub zarekomendować potencjalnemu klientowi, na pewno zwiększy to twoją wiarygodność w jego oczach. Litwini docenią osobisty kontakt, jest to skuteczniejszy sposób na budowanie relacji i poznanie się. Przygotuj się zatem na kilka wizyt na Litwie – na pewno okaże się to korzystne.

Litwini są bardzo punktualni i tego samego oczekują od swoich partnerów. Warto przyjechać na spotkanie 10 minut wcześniej, a z kontrahentem umawiać się z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Podczas spotkania warto zadbać także o ubiór. Dress code na Litwie jest bardzo tradycyjny: garnitur w stonowanych kolorach w przypadku panów i elegancki strój u pań.

Kiedy już dojdzie do podpisania kontraktu, Litwini upewnią się, że wszystko jest w nim dokładnie zapisane i ostatecznie podpisane. Umowy często przygotowane są w dwóch językach: litewskim i angielskim.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.