Klienci z różnych stron świata: Kanada

Kanada jest drugim co do wielkości państwem na świecie. Rozciąga się „od morza do morza”, jak by to określili sami Kanadyjczycy. Co ciekawe, tak ogromne terytorium zamieszkuje liczba ludności zbliżona do ludności Polski! Mimo że Kanada nie jest naszym najbliższym sąsiadem, warto poznać ją lepiej na wypadek nawiązania współpracy z potencjalnym kontrahentem.

AS_27_24.jpg

Kanadę uznaje się za jedno z najbardziej zróżnicowanych kulturowo państw na świecie. Mimo że pozostaje głównie pod wpływem kultury angielskiej, francuskiej oraz amerykańskiej, w 2000 roku ponad 40% mieszkańców Kanady było innego pochodzenia etnicznego niż francuskie czy brytyjskie. Ludność Kanady posługuje się łącznie aż sześćdziesięcioma językami! Nie bez znaczenia jest również wpływ kultur emigrantów zarówno z Europy, jak i Azji. Zróżnicowanie topograficzne, klimatyczne czy też położenie w sześciu strefach czasowych wpływają na zachowania Kanadyjczyków – zarówno prywatne, jak i zawodowe. Przyjrzyjmy się ogólnym charakterystykom przedstawicieli tej nacji, które mogą się przydać w robieniu biznesu z Kanadyjczykami.

Sposób bycia oraz etykieta biznesowa

Pierwszy raz poleciałam do Kanady na ślub przyjaciółki. Korzystając z okazji, że będę na drugim końcu świata, postanowiliśmy z mężem przedłużyć podróż i zobaczyć okoliczne atrakcje. Byłam zaskoczona uprzejmością Kanadyjczyków. Nigdy wcześniej nie spotkałam się z tak dużą życzliwością. Kogokolwiek byśmy nie spotkali, wszyscy byli bardzo pomocni i otwarci. Żartowaliśmy sobie z mężem, że takie zachowanie jest zbyt perfekcyjne, żeby było możliwe! Niedługo potem zaczęłam pracować dla firmy z siedzibą w Kanadzie. Byłam wniebowzięta! Kto nie chciałby pracować z tak przesympatycznymi ludźmi?! – opowiada pani Małgorzata, menedżerka w międzynarodowej sieci hoteli.

Kanadyjczycy są bardzo uprzejmi i życzliwi. W kontaktach biznesowych jednak mogą na początku sprawiać wrażenie zdystansowanych i wycofanych. Wymiana uprzejmości powinna być krótka. Kanadyjczycy cenią swój czas i będą chcieli jak najszybciej przejść do rzeczy. Standardowym i bezpiecznym sposobem przywitania się jest uścisk dłoni oraz towarzyszący temu kontakt wzrokowy. Jeśli dojdzie do nieformalnej rozmowy przed przejściem do spraw biznesowych, bezpiecznym tematem jest sport: koszykówka, piłka nożna, bejsbol, golf czy tenis. Największą dumą Kanadyjczyków jest oczywiście hokej. Tematami, których lepiej unikać są stosunki, a tym bardziej konflikty, między francuską a angielską częścią kraju, a także wszelkie porównania do Stanów Zjednoczonych.

Mimo że byłam świadoma uprzejmości Kanadyjczyków, byłam też realistką. Spodziewałam się zachowań podobnych do amerykańskich. Wcześniej współpracowałam z Amerykanami i kiedy zaczęłam pracować dla firmy kanadyjskiej, musiałam się do czegoś odnieść. Od razu nauczyłam się jednego: Kanadyjczycy nie lubią być porównywani do Amerykanów. Ja musiałam nauczyć się „kanadyjskości” i przestać wspominać czasy mojej współpracy z ich południowymi sąsiadami! – opowiada dalej pani Małgorzata.

Strój biznesowy powinien być tradycyjny i elegancki. Zalecany jest również... umiar w używaniu mocno perfumowanych kosmetyków, gdyż znaczny odsetek Kanadyjczyków cierpi na astmę czy też ma alergię.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.