Klienci z różnych stron świata: Kanada
Kanada jest drugim co do wielkości państwem na świecie. Rozciąga się „od morza do morza”, jak by to określili sami Kanadyjczycy. Co ciekawe, tak ogromne terytorium zamieszkuje liczba ludności zbliżona do ludności Polski! Mimo że Kanada nie jest naszym najbliższym sąsiadem, warto poznać ją lepiej na wypadek nawiązania współpracy z potencjalnym kontrahentem.
Kanadę uznaje się za jedno z najbardziej zróżnicowanych kulturowo państw na świecie. Mimo że pozostaje głównie pod wpływem kultury angielskiej, francuskiej oraz amerykańskiej, w 2000 roku ponad 40% mieszkańców Kanady było innego pochodzenia etnicznego niż francuskie czy brytyjskie. Ludność Kanady posługuje się łącznie aż sześćdziesięcioma językami! Nie bez znaczenia jest również wpływ kultur emigrantów zarówno z Europy, jak i Azji. Zróżnicowanie topograficzne, klimatyczne czy też położenie w sześciu strefach czasowych wpływają na zachowania Kanadyjczyków – zarówno prywatne, jak i zawodowe. Przyjrzyjmy się ogólnym charakterystykom przedstawicieli tej nacji, które mogą się przydać w robieniu biznesu z Kanadyjczykami.
Sposób bycia oraz etykieta biznesowa
Pierwszy raz poleciałam do Kanady na ślub przyjaciółki. Korzystając z okazji, że będę na drugim końcu świata, postanowiliśmy z mężem przedłużyć podróż i zobaczyć okoliczne atrakcje. Byłam zaskoczona uprzejmością Kanadyjczyków. Nigdy wcześniej nie spotkałam się z tak dużą życzliwością. Kogokolwiek byśmy nie spotkali, wszyscy byli bardzo pomocni i otwarci. Żartowaliśmy sobie z mężem, że takie zachowanie jest zbyt perfekcyjne, żeby było możliwe! Niedługo potem zaczęłam pracować dla firmy z siedzibą w Kanadzie. Byłam wniebowzięta! Kto nie chciałby pracować z tak przesympatycznymi ludźmi?! – opowiada pani Małgorzata, menedżerka w międzynarodowej sieci hoteli.
Kanadyjczycy są bardzo uprzejmi i życzliwi. W kontaktach biznesowych jednak mogą na początku sprawiać wrażenie zdystansowanych i wycofanych. Wymiana uprzejmości powinna być krótka. Kanadyjczycy cenią swój czas i będą chcieli jak najszybciej przejść do rzeczy. Standardowym i bezpiecznym sposobem przywitania się jest uścisk dłoni oraz towarzyszący temu kontakt wzrokowy. Jeśli dojdzie do nieformalnej rozmowy przed przejściem do spraw biznesowych, bezpiecznym tematem jest sport: koszykówka, piłka nożna, bejsbol, golf czy tenis. Największą dumą Kanadyjczyków jest oczywiście hokej. Tematami, których lepiej unikać są stosunki, a tym bardziej konflikty, między francuską a angielską częścią kraju, a także wszelkie porównania do Stanów Zjednoczonych.
Mimo że byłam świadoma uprzejmości Kanadyjczyków, byłam też realistką. Spodziewałam się zachowań podobnych do amerykańskich. Wcześniej współpracowałam z Amerykanami i kiedy zaczęłam pracować dla firmy kanadyjskiej, musiałam się do czegoś odnieść. Od razu nauczyłam się jednego: Kanadyjczycy nie lubią być porównywani do Amerykanów. Ja musiałam nauczyć się „kanadyjskości” i przestać wspominać czasy mojej współpracy z ich południowymi sąsiadami! – opowiada dalej pani Małgorzata.
Strój biznesowy powinien być tradycyjny i elegancki. Zalecany jest również... umiar w używaniu mocno perfumowanych kosmetyków, gdyż znaczny odsetek Kanadyjczyków cierpi na astmę czy też ma alergię.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.