Klienci z różnych stron świata: Belgia

Wydaje się, że Belgia, jako jeden z krajów europejskich o kulturze nieodbiegającej od pozostałych sąsiadów, a przy tym położona stosunkowo niedaleko naszego kraju, nie jest w stanie nas niczym zaskoczyć. Ponadto może ona wydawać się kulturowo znajoma dzięki swojej międzynarodowości. Belgia znajduje się pod wpływem wielu innych kultur europejskich, jako że Bruksela, jej stolica, jest uznawana za stolicę Europy i przyciąga przez to wielu urzędników oraz biznesmenów z całego kontynentu. 25% jej mieszkańców to obcokrajowcy. To tylko kilka powodów, dla których możemy uważać Belgię za znajomą i przyjazną. Mimo tego założenia, warto zapoznać się z kulturą tego kraju bliżej, aby lepiej zrozumieć naszych potencjalnych klientów, współpracowników czy partnerów biznesowych.

AS_32_22.jpg

Opisanie belgijskiej kultury nie jest prostym zadaniem. Belgia to właściwie dwa narody – na północy mówiący po flamandzku, na południu po francusku (część walońska). Narody te znacząco różnią się między sobą pod względem kultury i co więcej, nie przepadają za sobą.

Różnice pomiędzy nimi można scharakteryzować następująco:

Niektórzy eksperci twierdzą, że kultura belgijska nie istnieje. Belgia jest miejscem dwukulturowym, o kulturach częstokroć charakteryzujących się przeciwnymi wartościami i rywalizujących ze sobą. Do największych różnic należy sposób, w jaki podejmuje się decyzje – na zasadzie konsensusu lub opierając się na zasadach hierarchii, czyli odgórnie. Warto o tym pamiętać i zastosować adekwatne podejście. Bez znaczenia, z którą kulturą przyjdzie ci obcować – z flamandzką czy walońską, obie docenią pragmatyzm, elastyczność oraz produktywność. Pewnie jak każdej innej nacji spodoba im się entuzjastyczne wyrażanie się o ich kraju. W przypadku Belgii dodatkowe punkty możemy zyskać dzięki pozytywnemu nastawieniu do Unii Europejskiej. Aczkolwiek, jak w wielu innych interakcjach, rozmowa o polityce może być zdradliwa, raczej doceńmy więc osiągnięcia Belgów na tle innych potęg międzynarodowych.

Podobni czy różni?

My postaramy się skupić na cechach, które są relatywnie uniwersalne dla wszystkich Belgów. W celu zrozumienia podobieństw i różnic między naszymi kulturami posłużymy się modelem kulturowym Erin Meyer, Culture Map. Pamiętajmy, że aby poznać odmienną kulturę należy zacząć od naszej własnej, gdyż sposób, w jaki widzimy przedstawiciela odmiennej kultury jest zawsze relatywny. Co zatem w Belgach przypomina nam nas samych?

Zarówno my, jak i Belgowie komunikujemy się w sposób bezpośredni. Daleko nam do Amerykanów, Niemców czy Holendrów, ale i tak cenimy jasny, precyzyjny i prosty przekaz, bez owijania w bawełnę. Nie tracimy czasu na szerokie zarysowanie kontekstu, szybko przechodzimy do rzeczy. Owszem, przekaz pozwalamy sobie czasem powtórzyć, jeśli zajdzie potrzeba doprecyzowania lub wyjaśnienia jakichkolwiek niedomówień, ale przeważnie przedstawiamy sytuację czarno na białym. Dzięki temu podobieństwu będzie nam zdecydowanie łatwiej komunikować się z Belgami. Nie będziemy mieć wątpliwości co do ich preferencji, rozmowa powinna przebiec naturalnie.

Kolejnym podobieństwem pomiędzy nami a Belgami jest nastawienie na zadania. Obie kultury wykazują tendencję w kierunku nastawienia na zadania, a nie na relacje, ale nie jest to mocna preferencja. Oznacza to, że w pewnym stopniu, zależnie od sytuacji, zarówno Belg, jak i Polak mogą poświęcić trochę czasu na poznanie rozmówcy i nawiązanie relacji, zanim przejdą do rzeczy. Polacy i Belgowie sprawiają wrażenie ciepłych, otwartych i sympatycznych. Kultury, które cechują się silniejszym nastawieniem na zadania mogą wydać się oschłe, zimne czy bardzo poważne. Dużo trudniej jest nam nawiązać relacje z taką osobą. W przypadku Belgów nie powinniśmy jednak mieć problemów, gdyż jesteśmy do siebie pod tym względem bardzo podobni.

Kolejnym podobieństwem między naszymi kulturami, co jest pośrednio związane z powyższymi cechami, jest podejście do czasu. Bezpośrednia komunikacja i nastawienie na zadania oznaczają także, że nie będziemy chcieli marnować cennego czasu. Punktualność jest ważna i ceniona w obu kulturach, agendy są przestrzegane, ważne jest także planowanie z góry i trzymanie się ustaleń. Linearne nastawienie do czasu oznacza także, że kultury te lubią się skupić na jednej rzeczy naraz, po czym przejść do kolejnej. Kultury z przeciwnego bieguna uważają za chaotyczne i źle zorganizowane. Dzięki takiemu podejściu przedstawiciele tych kultur wierzą, że są bardziej efektywni i są w stanie osiągnąć lepsze rezultaty. Dzięki temu podobieństwu spotkania, rozmowy i współpraca z Belgami będą przebiegały sprawniej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 59% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.