Klienci w różnych stron świata: Francja
Przybywa polskich firm, które chcą robić biznes we Francji. Polski eksport do tego kraju wzrósł w latach 2016–2019 o dziewiętnaście procent i stanowi obecnie nasz czwarty co do wielkości rynek eksportowy. Przybywa także francuskich firm przejmowanych przez polski kapitał. Nasze stosunki gospodarcze są znacznie lepsze niż stosunki polityczne. A jak wygląda współpraca na płaszczyźnie międzykulturowej?
Erin Meyer, autorka „Culture Map”, opisująca różnice międzykulturowe, z pochodzenia Amerykanka, obecnie mieszkająca we Francji, w jednym z wywiadów opowiada o doświadczeniu ze współpracy swojego francuskiego zespołu z wizytującym zespołem z Indii. Po tygodniu współdziałania zapytała zespół z Indii, jak im się współpracowało z Francuzami. Ich odpowiedź była jak najbardziej pozytywna: francuscy koledzy są zorganizowani, punktualni, dokładni, mili i grzeczni. Po jakimś czasie zespół we Francji został odwiedzony przez zespół z Anglii. Po tygodniu współpracy Meyer zadała to samo pytanie angielskim kolegom. Ich odpowiedź była dokładnie odwrotna! Opisali Francuzów jako chaotycznych, niezorganizowanych, spóźnialskich, aroganckich i nieuprzejmych.
Skąd biorą się tak wielkie różnice w postrzeganiu tych samych ludzi? I kto ma rację?
Erin Meyer dowodzi, że kultura to pojęcie relatywne. Odmienne kultury opisujemy z własnej perspektywy. Zachowania, które mogły świadczyć o zorganizowaniu, dokładności, uprzejmości były subiektywnie postrzegane przez Hindusów. Anglicy widzieli je odwrotnie.
Jak Francuzi są postrzegani przez Polaków? Jakie mamy o nich opinie i jak mogą one wpłynąć na nasze relacje biznesowe?
Wszyscy znamy wiele stereotypów o Francuzach, które – jak wszystkie tego typu przekonania – może nie wzięły się znikąd, ale większość z nich jest niesprawiedliwa i mam tu na myśli zarówno te pozytywne, jak i te przedstawiające przedstawicieli tego narodu w złym świetle. Do najbardziej powszechnych należą takie mówiące, że Francuzi:
- są aroganccy,
- nie mówią w innych językach, tylko po francusku,
- wywyższają się,
- są intelektualistami,
- bardzo zwracają uwagę na wygląd, a przy tym sami są bardzo stylowi i szykowni.
Takie wyobrażenie może wpłynąć na nasze nieprzychylne lub, w najlepszym przypadku, zdystansowane nastawienie w kontaktach z obywatelami Francji. Warto poznać tę kulturę nieco lepiej i wykorzystać tę wiedzę w celu zrozumienia zachowań Francuzów i dopasowania własnych tak, aby osiągnąć sukces we współpracy z nimi.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.