Klienci w różnych stron świata: Francja

Przybywa polskich firm, które chcą robić biznes we Francji. Polski eksport do tego kraju wzrósł w latach 2016–2019 o dziewiętnaście procent i stanowi obecnie nasz czwarty co do wielkości rynek eksportowy. Przybywa także francuskich firm przejmowanych przez polski kapitał. Nasze stosunki gospodarcze są znacznie lepsze niż stosunki polityczne. A jak wygląda współpraca na płaszczyźnie międzykulturowej?

AS_28_24.jpg

Erin Meyer, autorka „Culture Map”, opisująca różnice między­kulturowe, z pochodzenia Amerykanka, obecnie mieszkająca we Francji, w jednym z wywiadów opowiada o doświadczeniu ze współpracy swojego francuskiego zespołu z wizytującym zespołem z Indii. Po tygodniu współdziałania zapytała zespół z Indii, jak im się współpracowało z Francuzami. Ich odpowiedź była jak najbardziej pozytywna: francuscy koledzy są zorganizowani, punktualni, dokładni, mili i grzeczni. Po jakimś czasie zespół we Francji został odwiedzony przez zespół z Anglii. Po tygodniu współpracy Meyer zadała to samo pytanie angielskim kolegom. Ich odpowiedź była dokładnie odwrotna! Opisali Francuzów jako chaotycznych, niezorganizowanych, spóźnialskich, aroganckich i nieuprzejmych.

Skąd biorą się tak wielkie różnice w postrzeganiu tych samych ludzi? I kto ma rację?

Erin Meyer dowodzi, że kultura to pojęcie relatywne. Odmienne kultury opisujemy z własnej perspektywy. Zachowania, które mogły świadczyć o zorganizowaniu, dokładności, uprzejmości były subiektywnie postrzegane przez Hindusów. Anglicy widzieli je odwrotnie.

Jak Francuzi są postrzegani przez Polaków? Jakie mamy o nich opinie i jak mogą one wpłynąć na nasze relacje biznesowe?

Wszyscy znamy wiele stereotypów o Francuzach, które – jak wszystkie tego typu przekonania – może nie wzięły się znikąd, ale większość z nich jest niesprawiedliwa i mam tu na myśli zarówno te pozytywne, jak i te przedstawiające przedstawicieli tego narodu w złym świetle. Do najbardziej powszechnych należą takie mówiące, że Francuzi:

  • są aroganccy,
  • nie mówią w innych językach, tylko po francusku,
  • wywyższają się,
  • są intelektualistami,
  • bardzo zwracają uwagę na wygląd, a przy tym sami są bardzo stylowi i szykowni.

Takie wyobrażenie może wpłynąć na nasze nieprzychylne lub, w najlepszym przypadku, zdystansowane nastawienie w kontaktach z obywatelami Francji. Warto poznać tę kulturę nieco lepiej i wykorzystać tę wiedzę w celu zrozumienia zachowań Francuzów i dopasowania własnych tak, aby osiągnąć sukces we współpracy z nimi.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.