Kariera handlowca: gdzie jestem, dokąd zmierzam?
Świadome kierowanie własną karierą daje poczucie sensu, pozwala odzyskać kontrolę nad swoim życiem, podejmować właściwe decyzje i bez lęku patrzeć w przyszłość. Barierą często jest brak czasu na rozwój. Jak stworzyć z głową motywujący plan rozwoju, który może być realizowany każdego dnia, przy okazji wykonywania codziennych obowiązków?
Kiedy dokładnie wiesz, czego chcesz, zyskujesz motywację do działania oraz punkt odniesienia do podejmowania decyzji – np. o wyborze kolejnego pracodawcy, ale i nawiązaniu współpracy z kontrahentem. Poświęcenie czasu na stworzenie swojego planu rozwoju powoduje wzrost automotywacji. Kiedy uświadamiasz sobie, że bycie w obecnym miejscu pracy jest dla ciebie opłacalne, bo przybliża cię do realizacji długoterminowych celów, łatwiej przechodzić przez codzienne frustracje. Zbyt wiele osób idzie w życiu zawodowym na kompromisy, które z perspektywy czasu wydają się większe, niż wydawały się na początku. Plan rozwojowy pozwala pamiętać o tym, co jest rzeczywiście ważne, co więcej, poza wynagrodzeniem, zyskujesz, pracując w obecnym miejscu. I w końcu celowe i świadome życie jest jednym z filarów poczucia własnej wartości.
Ważne: twój plan rozwojowy jest twoim prywatnym narzędziem. Niektórzy uważają, że firma inwestuje tak dużo w ich rozwój, że sami nie muszą już podejmować żadnych działań. Pamiętaj, że dla organizacji jesteś „zasobem ludzkim”. Firmy inwestują w rozwój tych kompetencji, które im są potrzebne do realizacji strategii biznesowej. Tworząc swój plan rozwojowy masz punkt odniesienia dający odpowiedź na pytania: po co tu jestem? Czy bycie w obecnym miejscu jest dla mnie opłacalne pod kątem realizacji swoich celów długoterminowych? Kiedy odejść z firmy, a kiedy – pomimo wszystko – pozostać?
Plan rozwojowy – od czego zacząć?
Do stworzenia planu rozwojowego będziesz potrzebował czasu. Daj sobie miesiąc na jego stworzenie, wyznaczając co tydzień dwie godziny zegarowe do pracy nad swoją karierą. Część kwestii wymaga głębszego zastanowienia. Niektóre odpowiedzi będą pojawiały się pomiędzy sesjami. Przerwa pozwoli również zebrać potrzebne ci do dalszej pracy informacje.
Jeśli trudno ci się zmotywować do samodzielnej pracy nad planem, znajdź sobie sparingpartnera. To osoba, która również chce stworzyć swój plan rozwojowy. Nawzajem możecie się mobilizować. Można również podzielić pracę: w jednym podejściu jedna osoba wciela się w coacha, a druga pracuje nad swoją karierą. Potem następuje zmiana. Przy tym wariancie umówcie się na 3 godziny zegarowe. 90 minut pracujecie nad planem jednej osoby. Mniejsza ilość czasu na osobę wynika z synergii wspólnej pracy. Opcją do rozważenia jest skorzystanie z usług profesjonalnego coacha kariery. Największą zaletą tego rozwiązania jest fakt, że coach dysponuje paletą pomocnych narzędzi, a także nie sugeruje i nie narzuca rozwiązań, pomagając ci nazwać i doprecyzować własne cele i sposób ich realizacji.
1 sesja – wartości i cele
Jak mówi powiedzenie: „jeśli nie wiesz dokąd zmierzasz, każdy port jest dobry”. Port to cel. Tyle tylko, że – niczym w biurze podróży – istnieje pokusa wyboru „popularnych kierunków”. Część osób bez głębszej refleksji stawia sobie cele rozwojowe, bo tak zazwyczaj przebiega ścieżka kariery. Przykładem jest chęć awansu na stanowisko menedżerskie. Objęcie go może być dowodem sukcesu, prestiżu, sprawczości, uznania, a nawet realizacji marzeń rodziców, którzy chwalą się twoimi osiągnięciami przed rodziną i sąsiadami. Być może tego właśnie chcesz. Być może jednak to wcale nie jest twój cel, tylko zewnętrzne oczekiwania wobec ciebie. Właściwie wyznaczone cele wywodzą się z własnego systemu wartości, a więc tego, co jest naprawdę ważne. Najlepsze rezultaty uzyskasz, gdy będziesz realizował zadania zgodne z twoimi wartościami. Co więcej – taka praca da ci najwięcej satysfakcji. To dlatego warto, byś miał świadomość tego, co dla ciebie naprawdę najważniejsze.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.