Jak zabezpieczyć się przed ryzykiem w sprzedaży?
Właściwa ocena ryzyka w firmie ma duże znaczenie dla osiągnięcia sprzedażowego sukcesu. Każda operacja sprzedaży zawiera różne czynniki ryzyka, a duża liczba transakcji ma ich znacznie więcej, niż mogłoby się wydawać. Poniesienie ryzyka wiąże się z dodatkowymi kosztami. Czy każdego na to stać? Jak zarządzać ryzykiem w sprzedaży?
Standardem, a nierzadko i prawnym obowiązkiem przedsiębiorstwa, jest regularne szacowanie ryzyka. To istotne dla firm szczególnie narażonych na wszelkie sytuacje kryzysowe, np. w branży medycznej czy energetycznej. Wielu menedżerów postrzega szacowanie ryzyka jako żmudny i pracochłonny proces, który nic nie wnosi. Warto jednak poddać się następującej refleksji: szacując ryzyko w dziale sprzedaży, jesteśmy w stanie uratować wiele niedomkniętych lub straconych transakcji oraz nie ponosić niespodziewanych kosztów.
Ryzyka w sprzedaży
Ryzyko w sprzedaży bez wątpienia naraża firmę na duże koszty w obszarach finansów, materiałów, urządzeń, kwalifikacji pracowników czy reputacji firmy. Przykładem ryzyka będzie sytuacja, kiedy podczas transportu zostanie uszkodzony towar, co uniemożliwi jego sprzedaż lub zbliżająca się data ważności spowoduje konieczność niekorzystnej obniżki ceny. Zadaniem dyrektora sprzedaży jest przede wszystkim umiejętne zarządzanie ryzykiem, czyli takie dopasowanie okoliczności (np. sposobu składowania towaru, odległości dostaw), żeby móc wpływać na poziom ryzyka i związanych z tym kosztów.
Opracowanie listy ryzyk jest obowiązkowym elementem w pracy nad procesem sprzedaży. Dyrektor sprzedaży poddaje ocenie czynniki, które mogą mieć wpływ na sukces w sprzedaży, dzięki czemu niemożliwe staje się przeoczenie ewentualnych błędów. Szacowanie ryzyk i tworzenie listy kontrolnej w sprzedaży ma na celu eliminowanie pomyłek, niewiedzy i nieudolności. Z uwagi na dużą konkurencyjność firmy nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie jawnych powodów niższej sprzedaży.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.