Jak wykorzystać wykresy bąbelkowy, radarowy i flying bridges w dziale sprzedaży

Jak wiadomo, prezentacja danych sprzedażowych, wynikowych czy kosztowych najlepiej „przemawia” do odbiorcy w formie graficznej prezentacji – jako schemat, wykres itp. W niniejszym materiale omówiono trzy rodzaje wykresów, które ułatwiają przedstawienie wyników, wskaźników i odchyleń danych sprzedażowych. Pierwszy to wykres radarowy, na którym można uwzględnić wskaźniki o różnych miarach. Wykres bąbelkowy służy natomiast przedstawieniu struktury sprzedaży towarów firmy handlowej. Ostatnim omawianym typem wykresów jest flying bridges, za pomocą którego można przedstawić na przykład odchylenie od planu sprzedaży w podziale na dziesięć produktów dystrybuowanych przez przedsiębiorstwo.

Przedsiębiorstwo postanowiło zbadać cztery obszary działalności (klienci, pracownicy, finanse i procesy biznesowe) za pomocą wybranych dla tych obszarów kluczowych wskaźników efektywności (KPI – Key Performance Indicators). Odpowiednie wskaźniki KPI w poszczególnych badanych obszarach zostały przedstawione w tabeli 1 wraz z jednostkami, w jakich będą mierzone ich odpowiednie wielkości.

Kolejnym krokiem jest wyznaczenie wartości dla każdego z KPI, które przedsiębiorstwo stawia sobie jako cel do osiągnięcia. Wyznaczenie tych wartości następuje po analizie i obliczeniu tych wskaźników za minione okresy oraz po dokładnym zbadaniu każdego z obszarów, określeniu jego możliwości i obecnej kondycji. Na podstawie tak wykonanej analizy i konsultacji z osobami zarządzającymi podmiotem pracownik controllingu wyznaczył wartości celowe dla każdego KPI (tabela 2).

Badanie wykonania wyznaczonych celów strategicznych odbywać się może w różnych przedziałach czasowych, np. miesięcznych czy kwartalnych. Nasze przedsiębiorstwo bada wykonanie kwartalne założonych wskaźników. Na podstawie wyliczenia wartości poszczególnych KPI powstało zestawienie uwzględniające procentową wartość realizacji każdego ze wskaźników (tabela 3).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.