Jak rozmawiać, żeby przekonać. Strategie postępowania w zależności od typu osobowości klienta
Jadąc do mojego wieloletniego klienta – prezesa firmy, w której mieliśmy przeprowadzić diagnozę potencjału i kompetencji zawodowych pracowników, służącą zaplanowaniu ich rozwoju – zastanawiałam się, jak poprowadzić spotkanie. Zależało mi na udziale prezesa w tym projekcie. Wiedziałam, że na przekonanie go mam nie więcej niż trzy minuty – nie będzie mnie dłużej słuchał, jeśli w tym czasie nie uda mi się go zainteresować.
Mój znajomy prezes jest „czerwony”, czyli wg terminologii Hipokratesa jest cholerykiem. To znaczy, że jest nastawiony na realizację zadań i to zadania – nie ludzie – są dla niego najważniejsze. Jest ekstrawertykiem, czyli kieruje swoje postrzeganie i aktywność na zewnątrz. Energiczny, impulsywny, szybki, lepiej funkcjonuje, kiedy sprawy toczą się wartko, trudno mu się koncentrować na szczegółach. Jest „syntetyczny” – lubi łączyć w całość różne elementy. Myśli holistycznie i działa tak samo. Lubi uruchamiać wiele projektów równocześnie, działanie jest jego żywiołem. Z pewnością nic nie osiągnę, jeśli będę chciała narzucić mu jakiekolwiek ramy czy procedury. Niezależność i poczucie wpływu, a nawet kontroli to niezwykle ważne potrzeby choleryka.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.