Jak przedstawić ofertę i wyprzedzić konkurencję - jedna rzecz, która zostawi innych w tyle
- Dlaczego wysyłanie oferty na maila to kiepski pomysł?
- Kiedy klient zwraca uwagę „tylko” na cenę?
- Co zrobić, aby dobrze sprofilowany klient zapoznał z ofertą i nie szukał tylko oceny?
Na początek wykonaj ćwiczenie:
Sprawdź swoje oferty. Co w nich jest? Czego w nich nie ma, a powinno być? Zwróć uwagę na:
- argumenty sprzedażowe,
- podsumowania,
- liczby,
- język,
- prezentacje ceny,
- co możesz poprawić i komu to zlecić?
Następnie sprawdź skuteczność ofert. Na ile wysłanych lub przedstawionych propozycji, przypadają późniejsze faktury? Zapisz wnioski, bo wrócisz do nich w czasie czytania artykułu.
Czego potrzebujesz, aby przygotować dobrą ofertę?
Nie będę opisywał pewników takich jak: zakres wsparcia, termin realizacji, szczegóły wdrożenia, opis produktu, parametry, cena itp. Te i inne elementy codziennie znajduję w propozycjach osób, z którymi pracuję na konsultacjach lub na sali szkoleniowej.
Oferty przybierają różne formy. Trafiam na krótkie maile z ceną i kilkoma danymi. Innym razem mam przed sobą kilkudziesięciostronicową kolorową prezentację, której przeczytanie zajmie ponad godzinę...
Oczywiście każda branża ma swoje cechy szczególne i aby sprzedać chemię przemysłową, będziesz opisywać inne parametry niż dostarczając wodę w butelkach do firmy.
Mimo to w ofertach często brakuje jednej rzeczy, która zmienia optykę klienta. Chodzi o pogłębioną odpowiedź na pytanie, które powinno paść w czasie rozmów przed prezentacją oferty:
„Wyobraź sobie, że działamy już rok. Co musiałoby się stać, abyś polecił nas swoim znajomym i powiedział – a ci z firmy xyz są godni zaufania”.
To pytanie sprawia, że mój rozmówca zazwyczaj na chwilę milknie. Potem przyznaje mi, że nikt o to jeszcze nie pytał. Na bazie jego odpowiedzi buduję całą późniejszą narrację sprzedażową.
Powtórzę – wszystko co potem znajduje się w ofercie ma związek z tym, co powiedział klient po tym pytaniu.
Naturalnie temat jest pogłębiony i okazuje się, że cena, zakres, warunki dostaw itp. nabierają innego znaczenia.
Czy uważasz, że warto zadać takie pytanie na początku rozmów?
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.