Jak przedstawić ofertę i wyprzedzić konkurencję - jedna rzecz, która zostawi innych w tyle

  • Dlaczego wysyłanie oferty na maila to kiepski pomysł?
  • Kiedy klient zwraca uwagę „tylko” na cenę?
  • Co zrobić, aby dobrze sprofilowany klient zapoznał z ofertą i nie szukał tylko oceny?
S24_1_10.jpg

Na początek wykonaj ćwiczenie:

Sprawdź swoje oferty. Co w nich jest? Czego w nich nie ma, a powinno być? Zwróć uwagę na:

  • argumenty sprzedażowe,
  • podsumowania,
  • liczby,
  • język,
  • prezentacje ceny,
  • co możesz poprawić i komu to zlecić?

Następnie sprawdź skuteczność ofert. Na ile wysłanych lub przedstawionych propozycji, przypadają późniejsze faktury? Zapisz wnioski, bo wrócisz do nich w czasie czytania artykułu.

Czego potrzebujesz, aby przygotować dobrą ofertę?

Nie będę opisywał pewników takich jak: zakres wsparcia, termin realizacji, szczegóły wdrożenia, opis produktu, parametry, cena itp. Te i inne elementy codziennie znajduję w propozycjach osób, z którymi pracuję na konsultacjach lub na sali szkoleniowej.

Oferty przybierają różne formy. Trafiam na krótkie maile z ceną i kilkoma danymi. Innym razem mam przed sobą kilkudziesięciostronicową kolorową prezentację, której przeczytanie zajmie ponad godzinę...

Oczywiście każda branża ma swoje cechy szczególne i aby sprzedać chemię przemysłową, będziesz opisywać inne parametry niż dostarczając wodę w butelkach do firmy.

Mimo to w ofertach często brakuje jednej rzeczy, która zmienia optykę klienta. Chodzi o pogłębioną odpowiedź na pytanie, które powinno paść w czasie rozmów przed prezentacją oferty:

„Wyobraź sobie, że działamy już rok. Co musiałoby się stać, abyś polecił nas swoim znajomym i powiedział – a ci z firmy xyz są godni zaufania”.

To pytanie sprawia, że mój rozmówca zazwyczaj na chwilę milknie. Potem przyznaje mi, że nikt o to jeszcze nie pytał. Na bazie jego odpowiedzi buduję całą późniejszą narrację sprzedażową.

Powtórzę – wszystko co potem znajduje się w ofercie ma związek z tym, co powiedział klient po tym pytaniu.
Naturalnie temat jest pogłębiony i okazuje się, że cena, zakres, warunki dostaw itp. nabierają innego znaczenia.
Czy uważasz, że warto zadać takie pytanie na początku rozmów?

Będzie dobrze, jak „cena będzie odpowiednia do jakości”

I inne podobne bzdury, które wypowie klient mają swoje źródło w jednej rzeczy. Klient patrzy tylko na cenę, gdy nie widzi innych różnic.

Niedawno pracowałem z firmą produkującą schody drewniane. Poprosiłem prezesa o przesłanie do mnie dziesięciu ofert, które uważał za najlepsze. Co zobaczyłem? Cenę jako JEDYNY wyróżnik oferty. Cała reszta – czyli frazesy:

  • najlepsza jakość,
  • szybki czas realizacji,
  • profesjonalne doradztwo,
  • najlepsza oferta,
  • i inne „naj”...

Klienci tyle tego widzą, że już nie czytają całej oferty, bo szukają tylko ceny – bo w ich oczach, co jest słuszne – tylko ona się wyróżnia. Jeśli każdy pisze to samo, to tylko inne liczby będą coś zmieniać.

Dlatego ważne, aby dodać do oferty sekcję, która rozwija punkt poruszony w poprzedniej części artykułu.

Dodaj do oferty takie zdanie:

„Jak zrozumiałem waszą sytuację”.

I opis\ dokładnie:

  1. co robi firma klienta.
  2. jakie problemy rozwiązuje.
  3. czego już próbowała.
  4. co stanęło jej na drodze do rozwoju.
  5. na co zwrócił uwagę twój rozmówca w czasie wcześniejszych spotkań,
  6. jak widzisz kolejny krok,
  7. co on da klientowi,
  8. co to da klientowi, że dana korzyść pojawi się w jego przestrzeni.

Taki zapis:

  • przykuje uwagę klienta.
  • dodaj coś, co wyróżni twoją ofertę,
  • zbuduje wartość w oczach klienta,
  • przeniesie złotówki, które ma wydać na twoją usługę/produkt, na pokrycie wizji przyszłości, do której dąży.

Twój as w rękawie – nawet jeśli będziesz w koszuli z krótkim rękawem

Na początek coś mocnego – nigdy nie wysyłaj oferty na maile klienta bez omówienia jej treści.

Przegryź to przez chwilę...

Wróć do ćwiczenia z początku artykułu. Jakie masz wnioski? Jak prezentujesz oferty? Czy w ogóle to robisz?

Codziennie klienci odbierają lawinę maili. Ja przebijam się przez 30–90 wiadomości. Ale ja to ja. Każdy ma inaczej. Poza tym ludzie często nie panują nad skrzynką i maile „giną” na stosie nieodhaczonych wiadomości. Potem klient powie, że nie dostał wiadomości lub że wpadła do spamu – co się zdarza – ale to często wymówka na sytuacje pod tytułem:

„Tyle tego mam, że nawet nie spojrzałem”.

Jak temu zaradzić?

Proponuję dwa rozwiązania:

1. Prezentuj ofertę klientowi

Umów się na video call, na wizytę lub rozmowę telefoniczną. Omów całą treść oferty. Przy okazji klient będzie mógł zadać pytania o to, czego mogło zabraknąć w twojej propozycji.

2. Jeśli nie możesz zaprezentować oferty na żywo – NAGRAJ JĄ

  • Uruchom prezentację na swoim ekranie.
  • Ustaw nagrywanie ekranu.
  • Opowiedz wszystko tak, jakbyś był na spotkaniu z klientem.

Załącz nagranie do maila i wskaż, że przesyłasz nagranie oferty wideo.

Tytuł e-maila: Nagranie propozycji, która ma xyz w Pana firmie

Treść e-maila:

Dzień dobry, Panie Marku. Zgodnie z obietnicą przygotowałem propozycję, która odnosi się do rozmów z xyz. Opisałem w niej pukty xyz. Zwróciłem szczególną uwagę na xyz. Załączam wygodne nagranie, które w 100% określi, co można dalej zrobić.

  • Klient nie będzie mógł przeskrollować oferty i szukać tylko ceny.
  • Klient usłyszy wszystkie wyróżniki, które masz w rękawie.
  • Zaskoczysz odbiorcę.

Oczywiście, jeśli musisz prezentować ofertę przed kilkoma osobami, lub proces zakupowy składa się z kilku etapów i zanim będziesz miał możliwość spotkać się na żywo na prezentację, wtedy warto nagrać kilka wersji oferty i ostatecznie załączyć popularnego PDF-a do maila.

Jeden z moich klientów – branża budowlana – m.in. dzięki ofercie wideo może umawiać klientów na ponad 48 miesięcy do przodu i wybierać, komu chce pomóc.

Spróbujesz?

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.