Jak odzyskać poczucie stabilizacji w niepewnych czasach?
- Jak przekształcić chwilowe trudności w doświadczenia wzmacniające zespół?
- Jakie sposoby reagowania i działania sprawdzają się w świecie VUCA?
Prowadząc firmę lub zespół handlowy, menedżer boryka się z sytuacją niepewności niezależnie od sytuacji zdrowotnej i pandemicznej na świecie. Warunki biznesowe i rynkowe zmieniają się w każdej branży, a zmiany różnią się jedynie natężeniem, które obecnie jest spotęgowane przez COVID-19. Jak wobec tego odzyskać poczucie stabilizacji w czasach pandemii oraz po niej?
Na co dzień borykamy się ze zmianami, które mogą być zniechęcające i występują coraz częściej. Jak się zachowywać wobec nich jako lider i szef? W tej roli należy wprowadzić parę zmian w stosunku do dotychczasowego postępowania. Poniżej znajdziesz kilka obszarów i wskazań, w którym obrębie należy ewoluować:
- w sposobie przywództwa – na transformujące,
- w sposobie myślenia – w kierunku lateralnego,
- w sposobie patrzenia na sytuację – z perspektywy obserwatora, a nie jej uczestnika,
- w sposobie funkcjonowania całej organizacji – na zwinny,
- w sposobie myślenia o samym sobie – na bardziej wyrozumiały i pewny siebie.
Wobec zmienności i niepewności sytuacji tym, czego możemy być pewni, jest również prawdopodobieństwo popełnienia błędu. Zarówno przez nas samych, jak i naszych pracowników. Jak wówczas się zachować? Trenerem footballu amerykańskiego – Paulem Bryantem – słusznie mówił że sposób postępowania jest prosty i wymaga wykonania jedynie trzech kroków:
- przyznania się do błędu,
- wyciągnięcia z niego lekcji,
- niepopełniania go ponownie.
Jak zderzyć i przekształcić zewnętrzne turbulencje i trudności w siłę firmy i zespołu, by wskrzesić w nim pozytywną i budująca energię wewnętrzną? Chcąc tego dokonać, należy bliżej przyjrzeć się panującym na zewnątrz warunkom i pojęciu VUCA. Ten akronim pochodzi od słów: volatility (zmienność), uncertainty (niepewność), complexity (złożoność) i ambiguity (niejednoznaczność). Miejscem ukucia tego terminu była amerykańska armia, która określała nim sytuację na froncie walki. Żołnierze mają jasno wyznaczane cele, nie są one jednak długofalowe. W sytuacji walki nie ma miejsca na długoterminowe planowanie, należy wnikliwie obserwować bieżącą sytuację i umieć na nią reagować. Każda z wymienionych czterech cech to obszar, który jest wyzwaniem nie tylko dla żołnierza, lecz także dla menedżera, gdyż wymaga konkretnej koncepcji działania biznesowego. Niezrozumienie i nieadekwatne działania mogą doprowadzić do frustracji, problemów z efektywnością, a w rezultacie do utraty wielu możliwości i szans rynkowych. By tak się nie stało, należy najpierw z bliska przyjrzeć się, czym są te cztery obszary, by w kolejnym kroku nauczyć się umiejętnie z nimi obcować i przekształcić w swoją tajną broń biznesową. Jak rozumieć poszczególne składowe VUCA?
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.