Jak brak sprzedaży zabija rokujące biznesy?

Większość ludzi boi się sprzedaży samej w sobie. Sprzedaży rozumianej jako prowadzenie rozmów z klientami i przekonywanie ich do zakupu produktów czy usług, które chcemy im zaoferować. Pół biedy, gdy mówimy o sprzedaży do klientów wstępnie zainteresowanych, czyli np. do leadów pozyskanych na targach, konferencjach czy chociażby poprzez LinkedIn. Kiedy jednak pada stwierdzenie „sprzedaży na zimno”, do klientów, którzy pierwszy raz mają styczność z firmą sprzedawcy, zaczyna się prawdziwa panika.

Ostatnio na jednej z grup na Facebooku opublikowałem post reklamujący szkolenie online „Jak poradzić sobie z klientem, który nie jest zainteresowany Twoim produktem?”. Dla mnie to coś normalnego, że klienci, do których dzwonię „na zimno”, a robię to od ponad 10 lat, w większości nie są zainteresowani tym, co dla nich mam, na tym polega „zimna” sprzedaż. Jakież jednak było moje zdziwienie, gdy pod postem pojawiły się komentarze typu:

– „Znaleźć takiego, co rzeczywiście potrzebuje, a nie wciskać komuś coś na siłę”.

– „Takiemu klientowi się nie radzi, takiemu klientowi nie zawraca się głowy”.

– „Może po prostu dać mu spokój? Polecam”.

– „Jeżeli lubisz zrażać klientów do siebie, to tak działaj”.

– „Może przyjąć do wiadomości, że klient nie jest zainteresowany?”.

Przyznam, że zaczęły mną targać ambiwalentne uczucia. Z jednej strony się przeraziłem, a z drugiej poczułem ogromną wdzięczność. Po kolei jednak.

Grupę, na której opublikowałem post, tworzą twórcy start-upów, modnych w ostatnich latach przedsięwzięć polegających na tym, że młodzi, przedsiębiorczy ludzie, mający dobry pomysł na biznes, postanawiają rzucić etat i zacząć prowadzić własną firmę. Często zaczynają od tego, że kupują Macbooka, zakładają Conversy, kupują kubek kawy i przez cały dzień siedzą w Starbucksie i planują – niczym Pinky i Mózg – jak podbić świat. Oczywiście nie tyczy się to wszystkich przedstawicieli tej grupy, ale w znacznej mierze ci, o których zaraz napiszę, właśnie w taki sposób podchodzą do swojego biznesu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.