INCOTERMS – warunki dostawy w procesie sprzedaży eksportowej
Wyobraźmy sobie następującą sytuację: klient eksportowy złożył zapytanie u handlowca. Ten sporządził ofertę cenową i wysłał ją do klienta. Oferta została zaakceptowana i ruszyła produkcja zamówienia. Po upływie określonego czasu gotowy towar znalazł się w magazynie eksportera. Handlowiec poinformował klienta, że zamówienie jest gotowe i czeka na odbiór. Klient natomiast stwierdził, że nie odbierze towaru i to eksporter ma wysłać gotowe produkty na swój koszt. Po wymianie kilku e-maili i przeprowadzeniu rozmów telefonicznych sytuacja pozostaje nierozwiązana… Dlatego tak ważne – szczególnie w sprzedaży eksportowej – jest przywiązywanie wagi do jednoznacznego informowania klientów, w jaki sposób dojdzie do przekazania zamówionych towarów.
Zasady INCOTERMS (INternational COmmercial TERMS), określane również jako Międzynarodowe Reguły Handlu, to zbiór reguł, które określają, jak będzie realizowana sprzedaż towarów (usługi nie podlegają tym zasadom). Reguły te mają charakter międzynarodowy i ogólnoświatowy, a ich największą zaletą jest fakt, że w każdym kraju są rozumiane dokładnie tak samo i nie ma żadnych wątpliwości, kto i na jakich zasadach powinien dostarczyć towar – jeśli tylko odpowiedni zapis znajdzie się w ofercie lub na fakturze. Wersją aktualnie obowiązującą jest INCOTERMS 2010. Międzynarodowe Reguły Handlu składają się obecnie z czterech głównych grup oznaczonych literami: E, F, C i D.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 92% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.