Handlowiec w podróży
Nie każdy wyjazd pracownika poza siedzibę pracodawcy jest podróżą służbową w rozumieniu przepisów prawa pracy, z którą wiąże się obowiązek dodatkowych świadczeń.
Istnieje wiele zawodów, z których charakteru i zakresu obowiązków wynika, że pracownik je wykonujący nieustannie przebywa poza siedzibą swojego pracodawcy i często jest w podróży. Pracowników takich określa się mianem mobilnych. Można do nich zaliczyć m.in. zawodowych kierowców, serwisantów, pracowników budowlanych czy handlowców. W zawodach tych niezwykle istotne jest rozróżnienie, które podróże pracownika poza główną siedzibę pracodawcy są podróżami służbowymi w rozumieniu art. 775 § 1 Kodeksu pracy i zobowiązują pracodawcę do wypłacenia pracownikowi dodatkowych świadczeń, a które stanowią jedynie wykonywanie obowiązków służbowych i nie wiążą się z żadnymi dodatkowymi przywilejami pracownika.
Kiedy pracownik jest w podróży służbowej?
Zgodnie z regulacją Kodeksu pracy, podróż służbowa ma miejsce tylko wtedy, gdy pracownik wykonuje na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy. Należy jednak pamiętać, że podróż służbowa w toku świadczenia pracy jest zjawiskiem wyjątkowym i powinna mieć charakter okazjonalny wśród pozostałych obowiązków. Podstawą podróży służbowej jest polecenie wyjazdu wydane przez pracodawcę, określające zadanie, które wykonać ma pracownik, oraz miejsce i termin jego wykonania. Zadanie powinno być konkretne i nie może mieć charakteru generalnego.
Pracownicy mobilni podróże służbowe odbywają wyjątkowo, a wykonywanie przez nich codziennych obowiązków – np. w formie utrzymywania kontaktów z klientami – mimo że wiąże się z wyjazdami poza siedzibę pracodawcy, w większości przypadków nie będzie stanowiło podróży służbowej.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.