Fulfilment: TAK czy NIE?

  • Kiedy warto wdrożyć fulfilment w swoim sklepie?
  • Jak obliczyć koszty obsługi jednego zamówienia w ramach własnego centrum logistycznego oraz przy wdrożeniu usługi fulfilmentu?
  • Na co zwrócić uwagę, podpisując umowę z operatorem oferującym usługę fulfilmentu?
ECOM_03_48.jpg

Branża e-commerce w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie, szczególnie nowoczesne technologie i kanały sprzedaży. Wzrost wartości obrotów w kanale m-commerce, czyli zakupów przez urządzenia mobilne, wynosi 2,5 mld złotych (wg badań Gemius za 2016 rok), a dynamika wzrostu sięga 100% – to ponad 5-krotnie więcej niż średnia dla całego e-commerce1. W ślad za tym idzie również otwartość Polaków na nowoczesne metody płatności, w czym wyprzedzamy Europę Zachodnią2.

Za nowoczesnym podejściem konsumentów nie do końca nadążają krajowi e-sprzedawcy. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Politechniki Wrocławskiej niemal 10 lat temu wynikało, że ponad 75% e-sprzedawców wykorzystuje własne magazyny3. Od tego czasu niewiele się zmieniło – wielu nadal bazuje na swoich lokalach, w których prowadzą działalność offline. Z drugiej strony można przypuszczać, że wynika to szacowanego na 50% udziału sklepów internetowych posiadających swoje placówki stacjonarne oraz z tego, że co trzeci właściciel sklepu stacjonarnego zadeklarował chęć założenia sklepu online (badanie Millward Brown na zlecenie DreamCommerce4).

Rys. 1. Stosunek e-klientów do cyfrowych innowacji Źródło: <https://mobirank.pl/wpcontent/uploads/2016/09/polscykonsumenci-oczekuja-wiecej-uslugcyfrowych.png>.

Duża popularność modelu samodzielnej obsługi zaplecza logistycznego jest spowodowana wieloma czynnikami:

  • wspomniane wcześniej równoległe prowadzenie sklepu internetowego i działalności offline, i posiadanie magazynu oraz pracowników własnych jakby z konieczności,
  • brak świadomości istnienia innych rozwiązań,
  • brak umiejętności kalkulacji kosztów logistycznych własnych i zewnętrznych,
  • brak zaufania do zewnętrznego operatora w zakresie jakości świadczonych usług i przejrzystości wzajemnych rozliczeń.

Prowadzenie sprzedaży online równolegle ze sklepem tradycyjnym jest rozwiązaniem doskonałym pod kątem optymalizacji kosztów do momentu osiągnięcia przez e-biznes pewnej masy krytycznej, po przekroczeniu której obsługa zamówień internetowych staje się głównym zajęciem naszych sprzedawców, a zaplecze sklepu przestaje zaspokajać wymogi operacyjne. Stajemy wtedy przed koniecznością podjęcia decyzji o zatrudnieniu pracowników wyłącznie na potrzeby e-sprzedaży i wynajęciu powierzchni dla obsługi tego kanału.

Rys. 1. Stosunek e-klientów do cyfrowych innowacji Źródło: <https://mobirank.pl/2016/09/27/polscy-konsumencioczekuja-wiecej-cyfrowych-uslug/> .

Przy oddawaniu obsługi logistycznej zamówień zewnętrznemu operatorowi kluczowe znaczenie ma specyfika branży, w której działa sklep. Nie wszystkie procesy można łatwo oddać na zewnątrz i nie w każdym przypadku będzie to tańsze czy lepsze rozwiązanie od inwestycji we własne centrum magazynowe. Outsourcing procesów związanych z obsługą chociażby handlu rękodziełem, towarami wymagającymi specjalnych warunków przechowywania i transportu czy towarów nietypowych może być trudny i nieefektywny kosztowo. Zupełnie inną kwestią jest kalkulacja kosztów modelu fulfilmentowego. Najłatwiej podejść do takiej analizy przez badanie potencjalnych kosztów uruchomienia własnego magazynu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.