Fazy rozwoju pracowników – wiedza niezbędna dla każdego szefa

Dlaczego dobry pracownik nagle odchodzi? Dlaczego zapał wśród pracowników tak szybko mija? Dlaczego powstają konflikty na linii „starzy” – „nowi” pracownicy? Dlaczego niektórzy z moich pracowników chcą zająć moje miejsce? Takie i wiele innych pytań często zadają sobie zarządzający. Odpowiedź można w wielu przypadkach znaleźć, zdobywając wiedzę na temat faz rozwoju pracowników.

Każdy z nas, podejmując nową pracę, przechodzi przez proces nazywany fazami rozwoju pracownika. Proces ten jest czymś stałym i niezmiennym. Przechodzimy wszystkie cztery fazy tego rozwoju. Nie ma na to wpływu fakt, czy podejmujemy pierwszą pracę tuż po zakończeniu edukacji, czy zmieniamy dział lub firmę. Również nie ma na to wpływu poziom wykształcenia czy umiejętności. Jedyną różnicą, jaką możemy zaobserwować, jest różnica w czasie trwania i formie aktywności w każdej z faz.

Jeśli tak jest, to wiedza na ten temat i umiejętność jej wykorzystania w praktyce powinny być dla szefa zespołu jednymi z kluczowych narzędzi zarządzania zespołem ludzi. W każdej z faz szef zespołu powinien stosować inne metody aktywacji, motywacji czy dyscyplinowania. Dużą rolę odgrywa również umiejętność właściwego planowania i rozliczania zadań.

Szefowie zespołów pewnie nieraz przeżyli moment wdrażania nowego pracownika do zadań i współpracy w zespole. Wszyscy wiedzą, że zadanie to nie należy do najłatwiejszych. Tym bardziej że od jakości wprowadzenia w obowiązki nowego pracownika w pierwszym okresie zatrudnienia zależy tak naprawdę, jak szybko stanie się on pełnowartościowym i jak najbardziej wydajnym członkiem zespołu. Jak robić to poprawnie (a raczej po prostu – efektywnie)? Odpowiedź na to pytanie niewątpliwie pomoże nam zrozumieć procesy, jakie zachodzą u samego pracownika oraz współpracującego z nim zespołu w pierwszej fazie rozwoju, którą jest:

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.