Fazy rozwoju pracowników – wiedza niezbędna dla każdego szefa
Dlaczego dobry pracownik nagle odchodzi? Dlaczego zapał wśród pracowników tak szybko mija? Dlaczego powstają konflikty na linii „starzy” – „nowi” pracownicy? Dlaczego niektórzy z moich pracowników chcą zająć moje miejsce? Takie i wiele innych pytań często zadają sobie zarządzający. Odpowiedź można w wielu przypadkach znaleźć, zdobywając wiedzę na temat faz rozwoju pracowników.
Każdy z nas, podejmując nową pracę, przechodzi przez proces nazywany fazami rozwoju pracownika. Proces ten jest czymś stałym i niezmiennym. Przechodzimy wszystkie cztery fazy tego rozwoju. Nie ma na to wpływu fakt, czy podejmujemy pierwszą pracę tuż po zakończeniu edukacji, czy zmieniamy dział lub firmę. Również nie ma na to wpływu poziom wykształcenia czy umiejętności. Jedyną różnicą, jaką możemy zaobserwować, jest różnica w czasie trwania i formie aktywności w każdej z faz.
Jeśli tak jest, to wiedza na ten temat i umiejętność jej wykorzystania w praktyce powinny być dla szefa zespołu jednymi z kluczowych narzędzi zarządzania zespołem ludzi. W każdej z faz szef zespołu powinien stosować inne metody aktywacji, motywacji czy dyscyplinowania. Dużą rolę odgrywa również umiejętność właściwego planowania i rozliczania zadań.
Szefowie zespołów pewnie nieraz przeżyli moment wdrażania nowego pracownika do zadań i współpracy w zespole. Wszyscy wiedzą, że zadanie to nie należy do najłatwiejszych. Tym bardziej że od jakości wprowadzenia w obowiązki nowego pracownika w pierwszym okresie zatrudnienia zależy tak naprawdę, jak szybko stanie się on pełnowartościowym i jak najbardziej wydajnym członkiem zespołu. Jak robić to poprawnie (a raczej po prostu – efektywnie)? Odpowiedź na to pytanie niewątpliwie pomoże nam zrozumieć procesy, jakie zachodzą u samego pracownika oraz współpracującego z nim zespołu w pierwszej fazie rozwoju, którą jest:
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.