Excel dla menedżera Analiza lojalności klientów hurtowni drogeryjnej

Fragment książki Excel dla menedżera. Casebook autorstwa Jacka Cypryjańskiego, Anny Borawskiej, Tomasza M. Komorowskiego, wydanej przez Wydawnictwo Naukowe PWN.

FC_45_51.jpg

Definicja problemu

Hurtownia drogeryjna1 zlokalizowana jest w jednym z miast wojewódzkich. W swojej ofercie ma przeszło 6000 pozycji asortymentowych dostarczanych przez ponad 60 różnych producentów lub dystrybutorów. Hurtownia obsługuje około 1000 klientów.

Na rynku towarów drogeryjnych panuje duża konkurencja. Właściciele hurtowni mają świadomość, jak ważne jest w takiej sytuacji utrzymanie dotychczasowych klientów – dlatego zwracają szczególną uwagę na działania zmierzające do podnoszenia satysfakcji klienta. Oczywiście, oprócz podejmowania własnych inicjatyw ważną rolę odgrywa tu reagowanie na działalność konkurencji. W tym celu właściciele hurtowni starają się regularnie obserwować rynek i analizować, jak poczynania konkurencji (nowe oferty, akcje promocyjne) wpływają na lojalność ich klientów. Podstawowym celem jest dbałość o to, by odpowiednio wcześnie wychwycić zmiany w zamówieniach składanych przez klientów, wskazujące na to, że zaczęli zaopatrywać się lub też zaopatrują się w większym stopniu niż dotychczas u innych dostawców czy też przeszli do konkurencji.

W praktyce sprowadza się to do odpowiedzi na dwa pytania:

  • Którzy z klientów dotychczas kupujących regularnie przestali składać zamówienia bądź też zamawiają znacząco mniej?
  • Czy w zamówieniach składanych przez stałych klientów pojawiły się takie zmiany, które wskazują, że przestali zamawiać towary jednego producenta? – co mogłoby oznaczać, że nawiązali współpracę z jego innym przedstawicielem handlowym.

Niestety, rynek artykułów drogeryjnych cechuje sezonowość, co komplikuje identyfikację takich sytuacji. Dodatkowym utrudnieniem jest też duża liczba klientów, która praktycznie wykluczała indywidualne, szczegółowe analizowanie wielkości i asortymentu zakupów każdego z nich.

Ponieważ właściciele hurtowni nie znaleźli ani metod, ani aplikacji informatycznych, które stanowiłyby gotowe rozwiązania umożliwiające udzielenie odpowiedzi na powyższe pytania, postanowili opracować własny sposób analizowania danych, wykorzystując do tego podstawowe miary statystyczne oraz arkusz kalkulacyjny.

Tabela 1. Formuły obliczania średniej, odchylenia standardowego
oraz współczynnika zmienności / Źródło: Opracowanie własne.

Miara

Zestawienie 1

Zestawienie 2

Średnia wartość zakupów z 12 miesięcy

 

Odchylenie standardowe

 

Współczynnik zmienności

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.