Empowerment – jak go skutecznie wprowadzić w dziale sprzedaży?
- Jak uniknąć problemów, które wynikają z braku samodzielności w zespole handlowców?
- Co jest przyczyną braku upełnomocnienia pracowników?
- Jakie są najczęstsze błędy we wprowadzaniu empowerment w dziale sprzedaży?
W szystko jest na mojej głowie, ciągle pytają o to samo, pracownicy nie mają inicjatywy, sami nie wpadną na żaden pomysł…”. Jeśli w głowie szefa sprzedaży pojawia się taki monolog, to oznacza, że przyczyną może być brak upełnomocnienia pracowników zespołu sprzedażowego. Brak upełnomocnienia w podejmowaniu działań i taktyk sprzedażowych skutkuje częstymi kontaktami szefa z handlowcami. Mają oni wiele pytań w kontekście prowadzonych rozmów handlowych, które już na pewnym etapie rozwoju mogliby podejmować samodzielnie. Metaforycznie rzecz ujmując: handlowcy zamiast wędki otrzymują rybę, czyli dostają gotowe rozwiązania. Jak zmienić ten stan rzeczy?
Empowerment to umiejętność delegowania pracownikom odpowiedzialności i decyzyjności w obszarze, którym się zajmują. Zastosowanie tego sposobu zarządzania wymaga dużej dojrzałości zarówno po stronie pracownika, jak i menedżera. Niezbędne są również wzajemne zaufanie i dobra współpraca. W sprzedaży liczy się czas reakcji i elastyczność: im szybciej handlowiec podejmie działania i lepiej dopasuje się do klienta, tym większa jest szansa na zbudowanie mostu porozumienia pomiędzy firmą a odbiorcą usług.
Do tego celu niezbędne jest przyznanie pracownikom odpowiednich uprawnień umożliwiających szybkie działanie. Oczywiście, nie jest sztuką przyznać uprawnienia, a następnie przyglądać się popełnianym przez pracowników błędom lub drżeć przy każdej decyzji podejmowanej samodzielnie, bez udziału szefa. Sztuką jest upełnomocnić pracowników o odpowiednich kompetencjach i nastawieniu tak, aby zwiększyć efektywność sprzedażową.
Co jest przyczyną braku upełnomocniania pracowników?
Na drodze do upełnomocnienia pracowników stoi kilka głównych przeszkód:
- Brak zaufania do pracowników.
- Przekonanie, żepracownicy nie mają odpowiednich kompetencji (wiedzy, umiejętności i postawy) do samodzielnej oceny sytuacji.
- Skomplikowane procedury i produkty.
- Nadmierna potrzeba kontrolowania.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.