Empowerment – jak go skutecznie wprowadzić w dziale sprzedaży?

  • Jak uniknąć problemów, które wynikają z braku samodzielności w zespole handlowców?
  • Co jest przyczyną braku upełnomocnienia pracowników?
  • Jakie są najczęstsze błędy we wprowadzaniu empowerment w dziale sprzedaży?
SS_38_16.jpg

W szystko jest na mojej głowie, ciągle pytają o to samo, pracownicy nie mają inicjatywy, sami nie wpadną na żaden pomysł…”. Jeśli w głowie szefa sprzedaży pojawia się taki monolog, to oznacza, że przyczyną może być brak upełnomocnienia pracowników zespołu sprzedażowego. Brak upełnomocnienia w podejmowaniu działań i taktyk sprzedażowych skutkuje częstymi kontaktami szefa z handlowcami. Mają oni wiele pytań w kontekście prowadzonych rozmów handlowych, które już na pewnym etapie rozwoju mogliby podejmować samodzielnie. Metaforycznie rzecz ujmując: handlowcy zamiast wędki otrzymują rybę, czyli dostają gotowe rozwiązania. Jak zmienić ten stan rzeczy?

Empowerment to umiejętność delegowania pracownikom odpowiedzialności i decyzyjności w obszarze, którym się zajmują. Zastosowanie tego sposobu zarządzania wymaga dużej dojrzałości zarówno po stronie pracownika, jak i menedżera. Niezbędne są również wzajemne zaufanie i dobra współpraca. W sprzedaży liczy się czas reakcji i elastyczność: im szybciej handlowiec podejmie działania i lepiej dopasuje się do klienta, tym większa jest szansa na zbudowanie mostu porozumienia pomiędzy firmą a odbiorcą usług.

Do tego celu niezbędne jest przyznanie pracownikom odpowiednich uprawnień umożliwiających szybkie działanie. Oczywiście, nie jest sztuką przyznać uprawnienia, a następnie przyglądać się popełnianym przez pracowników błędom lub drżeć przy każdej decyzji podejmowanej samodzielnie, bez udziału szefa. Sztuką jest upełnomocnić pracowników o odpowiednich kompetencjach i nastawieniu tak, aby zwiększyć efektywność sprzedażową.

Co jest przyczyną braku upełnomocniania pracowników?

Na drodze do upełnomocnienia pracowników stoi kilka głównych przeszkód:

  1. Brak zaufania do pracowników.
  2. Przekonanie, żepracownicy nie mają odpowiednich kompetencji (wiedzy, umiejętności i postawy) do samodzielnej oceny sytuacji.
  3. Skomplikowane procedury i produkty.
  4. Nadmierna potrzeba kontrolowania.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.