Ekspert radzi Co robić, gdy sprzedawcy sobie nie pomagają?

Pytanie: W moim zespole nie ma solidarności zawodowej między sprzedawcami. Oficjalnie są gotowi sobie pomagać, ale nieraz słyszałem skargi nowych pracowników, że starzy nie chcą dzielić się z nimi wiedzą o rynku czy pomagać efektywnie wdrożyć się w pracę. Interwencja z mojej strony tylko pogarsza sytuację, ponieważ „donos” wychodzi na jaw. W dodatku starzy handlowcy są dobrzy w tym, co robią – po prostu sprzedają.

Co zrobić, aby sprzedawcy dzielili się wiedzą i zwyczajnie sobie pomagali? Wiem, że przez brak solidarności zawodowej nasza firma traci realne pieniądze z kontraktów nowych handlowców.

Opinia eksperta

Konkurencja jest do pewnego stopnia pożądana w dziale sprzedaży. Zadanie szefa polega jednak na utrzymaniu jej na zdrowym poziomie, tak aby mobilizowała do wyższej sprzedaży, a nie zmieniała się w zawiść i działała destrukcyjnie.

Ustal cele grupowe

Źródła problemu poszukałbym najpierw w systemie motywacyjnym. Czy nagradzacie tylko osiąganie celów indywidualnych, czy także realizację targetu grupowego? Jeśli premiujecie tylko wyniki indywidualne, nie ma co się dziwić, że sprzedawcy nie chcą sobie nawzajem pomagać. Po pierwsze: nie mają z tego żadnych korzyści. Po drugie: pomagając innym, mogą stracić. Poświęcą swój czas na pomoc kolegom, a sami nie zrealizują przez to swojego indywidualnego celu i stracą prowizję. Załóżmy, że dodatkowo szef sprzedaży ogłosił konkurs: najlepszy sprzedawca jedzie na wycieczkę. Ale wycieczka jest tylko jedna. Po co pomagać innym ją wygrać?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.