Efektywność zaszyta w kulturze organizacji
Kultura organizacji sprzedaży zazwyczaj nie istnieje w próżni, jest zależna od kultury całej firmy i powinna być z nią spójna. Podobnie atmosfera, którą kierownicy tworzą wraz z zespołem. Próby kształtowania kultury organizacyjnej w oderwaniu lub w opozycji do oczekiwań i działań kierownictwa wyższego szczebla mogą skończyć się tylko porażką. Dlatego lepiej, aby kształtowaniem kultury zajmowali się szefowie umocowani jak najwyżej w organizacji.
Z kulturą jest jak z jednorożcem - każdy o nim słyszał, ale nikt nie widział. Jest tak, ponieważ to twór, który kształtuje się pośrednio, poprzez efekty działania rożnych osób i czynników, oraz który manifestuje się poprzez tzw. „atmosferę” - ledwie wyczuwalny w powietrzu splot emocji emanowanych przez zespół. Przez to o czym ludzie mówią, co szanują, kogo chcą naśladować.
Zbierając różne definicje w jedną, można przez kulturę określić zestaw formalnych i nieformalnych norm społecznych i wartości, a także artefakty, bohaterów, symbole, rytuały i schematy myślenia, uznawane lub podzielane przez członków organizacji. To także sposób zarządzania, swego rodzaju etykieta oraz (niekoniecznie spisane) sposoby działania. Według Edgara Scheina kulturę organizacyjną można podzielić na trzy poziomy:
- świadomy;
- częściowo uświadomiony;
- nieświadomy .
W odniesieniu do organizacji sprzedażowych byłyby to odpowiednio:
- symbole, zachowania, ceremonie, artefakty - tj. struktura organizacji, wystrój wnętrz; plakaty, strona intra- oraz internetowa itp.;
- jawne i mniej jawne wartości, normy, wytyczne i zakazy;
- głęboko zakorzenione przekonania i założenia co do produktu, klienta oraz relacje pomiędzy pracownikami (działami, funkcjami, poziomami w hierarchii itp.).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.