Zaproś klienta do gry
- Jak grywalizacja wpływa na wyniki sprzedażowe sklepu?
- Od czego zacząć tworzenie systemu grywalizacyjnego?
- Jak mierzyć skuteczność działań?
Gamifikacja w e-commerce jest obecna od samego początku, jednak rzadko kto kojarzy aukcje w serwisie eBay z wykorzystaniem mechanizmów gier. Właściciele e-sklepów na konkurencyjnym rynku powinni zacząć częściej rozważać ich zgamifikowanie. Może to być jedyna szansa na zatrzymanie klientów.
Retencja jest jedną z największych bolączek sklepów internetowych. Menedżerowie e-commerce prześcigają się w pomysłach, jak zatrzymać kupujących na dłużej. Najpopularniejszy i najmniej skomplikowany sposób to promocje, które są jednak bardzo kosztowne. Dlatego coraz częściej sięga się również po gamifikację.
Gamifikacja to używanie elementów świata gier oraz technik projektowania gier w obszarach niebędących grą, ale realną sytuacją. Przykłady użycia znajdziemy w branży edukacyjnej, HR czy zdrowotnej. Grywalizacja zawitała również do branży e-commerce i do dzisiaj święci triumfy wśród sklepów, które zdecydowały się na jej wdrożenie.
Mimo najlepszych chęci gamifikacja czasem nie zadziała z powodu braku pewnych istotnych elementów. Na pewno nie można pomijać dwóch najważniejszych – grywalizacja to motywacja i emocje, bez nich nie można rozpocząć działań. Jeśli projekt gamifikacyjny nie uwzględnia tych dwóch rzeczy, to zdecydowanie nie jest to gamifikacja, a jedynie jej imitacja.
Gamifikować, ale po co?
Wielu właścicieli e-sklepów zadaje pytanie, po co tak naprawdę grywalizacja, jaki jest jej realny i pozytywny skutek. Wśród korzyści, jakie może przynieść gamifikowanie sklepu, można wskazać:
- przekształcenie jednorazowych klientów w wiernych wyznawców marki – stworzenie rozbudowanego, przemyślanego systemu jest szansą, by zabiegani klienci poczuli się bardziej związani z tą jedną marką i poświęcali jej więcej czasu;
- zwiększenie zakupów – za zwiększoną stycznością ze sklepem oraz uzyskanymi rabatami powinno stać zwiększenie częstotliwości i wartości zakupów;
- zachęcenie do powrotów na stronę – zbudowanie doświadczenia, odpowiedniego systemu powiadomień i motywacji do powrotu zwiększy liczbę stałych, powracających klientów oraz wartość dokonywanych przez nich zakupów;
- ściągnięcie kolejnych klientów – programy gamifikacyjne, w których w zamian za pozyskanie nowych użytkowników klienci zyskują nagrody, z pewnością przyczyni się do napływu nowych kupujących.
Czym się kierować przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu gamifikacji?
- problem, który chcemy rozwiązać za pomocą gamifikacji, jest dobrze opisany,
- problem związany jest z niskim zaangażowaniem klientów,
- korzyści przewyższają koszty.
To tylko kilka z podstawowych profitów, reszta zależy tak naprawdę od obranej strategii oraz od sprzedawanego produktu. Oczywiście w trakcie projektowania grywalizacji trzeba dobrze opisać cele oraz sposób ich pomiaru.
Kiedy warto inwestować w grywalizację?
Chęć zwiększenia konwersji o parę setnych procenta często przyćmiewa realne i aktualne potrzeby. Impulsem do stworzenia systemu gamifikacyjnego nie może być chwilowa moda. Decyzję o wdrożeniu systemu należy dogłębnie przemyśleć, bo nie jest ona jedynym i najtańszym sposobem na zwiększenie zaangażowania klientów. Kiedy już jednak zostanie podjęta, warto dobrze rozpisać scenariusz działań i strategię.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.