Mity na temat prognoz sprzedaży

  • W jakim celu prognozujemy sprzedaż?
  • Co brać pod uwagę prognozując sprzedaż?
  • Jakie są mity na temat prognozowania sprzedaży?
ECOM_13_14.jpg

Stworzenie prognozy sprzedaży jest niezmiernie łatwe. W ciągu niespełna chwili prawie każdy może stworzyć własne opracowanie na sprzedaż swoją czy całego zespołu. Ba – nawet całej organizacji! Można przy tym oczywiście posługiwać się wieloma technikami, które są łatwiejsze i trudniejsze, metodami statystycznymi, intuicją czy też zakupić niezależne badania. Co równie istotne, bardzo łatwo jest także wytłumaczyć się, z jakiego powodu nasze prognozy kompletnie nie pokrywają się z rzeczywistością. Jedyne co musimy zrobić, to spisać wydarzenia, które wystąpiły pomiędzy przygotowaniem prognozy a dniem jej weryfikacji. Tak więc stworzenie prognozy sprzedaży może być i jest zadaniem prostym, ale na pewno nie łatwym. Szczególnie, jeżeli ma się ambicje, aby dane prognozy się sprawdzały.

Po co prognozować?

Wielu managerów traktuje prognozowanie jako zło konieczne. Co jakiś czas pojawia się pracownik działu finansów lub controllingu i karze przygotować skomplikowane tabelki z prognozami na kolejne miesiące, kwartały czy lata. Managerowie wyciągają wtedy swoje szklane kule lub rozsypują fusy z herbaty i na podstawie skrupulatnie przeanalizowanych układów liści herbaty przystępują do wypełniania Excela. Każdemu, który w ten sposób postępuje koniecznie trzeba przypomnieć, że prognozy nie są celem samym w sobie. Są narzędziem, które ma ułatwić planowanie i zarządzanie poszczególnymi obszarami firmy. Przede wszystkim pozwalają z wyprzedzeniem podjąć odpowiednie działania, które zoptymalizują wyniki i wpłyną pozytywnie na całą organizację. Prognozowanie nie powinno być zatem jednorazowym przygotowaniem danych, a następnie sprawdzeniem na koniec okresu rozliczeniowego, czy udało się dobrze „zapiąć” budżet, ale przede wszystkim powinno być narzędziem codziennej pracy, dzięki któremu monitorujemy postępy naszych handlowców czy podejmowanych przez nas działań.

Jakie mogą być konsekwencje?

Kiedy już zabieramy się do prognozowania – warto zrobić to dobrze. Często panuje przeświadczenie, że jeżeli przekroczyliśmy prognozy sprzedaży to bardzo dobrze. To oznacza, że nasz zespół świetnie się spisał i powinniśmy wszyscy być zadowoleni. Tylko czy na pewno? Należy pamiętać, że w oparciu o prognozy sprzedażowe działa wiele działów w organizacji, takich jak dział zakupów, finansów, obsługi klienta czy HR. Kiedy nie doszacujemy estymacji możemy spowodować opóźnienia w dostawach, ponieważ dział logistyki nie będzie przygotowany na takie obciążenie, może nam zabraknąć towaru, ponieważ dział zakupów zamówi zbyt małą ilość i nie będziemy mieli co sprzedawać. Nie mniej dotkliwe konsekwencje mogą nas spotkać, jeżeli przeszacujemy analizę sprzedaży. Może to wpłynąć na ustalenie nierealnych celów sprzedażowych dla handlowców i ich demotywację, a przerost zatrudnienia może spowodować cięcia w budżetach i anulowanie ważnych dla organizacji projektów. Dobra prognoza jest wtedy, kiedy wyniki nie odchylają się ani w jedną, ani w drugą stronę.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.