E‑sprzedaż w Unii Europejskiej
- Jakie prawo reguluje uprawnienia i obowiązki stron transakcji, w sytuacji gdy umowa zawierana jest między podmiotami pochodzącymi z różnych krajów?
- Jakie zapisy należy uwzględnić w regulaminie sklepu, kierując swoją ofertę do klientów za granicą?
- W jakim państwie i w jakiej stawce przedsiębiorca prowadzący sprzedaż transgraniczną zapłaci podatek VAT?
Wdrażanie strategii rozwoju transgranicznego to jedno z najważniejszych wyzwań polskiego handlu. Największe zainteresowanie tematem wchodzenia na nowe rynki można zaobserwować w dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce. Mimo obiecujących statystyk potwierdzających wzrost zainteresowania polskimi produktami, transgraniczny potencjał wielu firm jest nadal ograniczony z powodu nieznajomości zagadnień prawnych związanych z prowadzeniem sprzedaży zagranicznym klientom.
Prowadzenie sprzedaży internetowej, w porównaniu ze sprzedażą stacjonarną, jest łatwiejszym i tańszym sposobem dotarcia do szerokiego grona potencjalnych zagranicznych klientów. W ramach Europejskiego Rynku Wewnętrznego podejmowane są działania w celu niwelowania różnic w ustawodawstwach krajowych. Dokonana harmonizacja przepisów krajowych w zakresie praw konsumentów oraz perspektywa ujednolicenia standardów ochrony danych osobowych stanowią znaczne ułatwienie dla przedsiębiorców działających na wielu rynkach. Kolejne pozytywne zmiany, chociażby w kwestiach podatkowych, może przynieść wdrażana przez Komisję Europejską strategia Jednolitego Rynku Cyfrowego. Poniżej podano kilka uniwersalnych wskazówek dla podmiotów z branży e-commerce planujących ekspansję na europejskie rynki. Ze względu na przepisy szczególne nie jest możliwa wyczerpująca analiza prawna bez uwzględnienia przynajmniej docelowego kraju dostawy, kategorii klientów oraz rodzaju sprzedawanego towaru.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.