Wyróżnić się opakowaniem
- Jak sprawić, by moment rozpakowywania przesyłki był dla klienta ważniejszy od samego produktu?
- Jak wykorzystać potencjał opakowania do utrwalania własnej marki w świadomości klientów i budowania lojalności?
- Jakie przesłanie powinno nieść ze sobą opakowanie przesyłki?
W 2006 r. na YouTube ukazał się pierwszy film z gatunku unboxing. Od tamtej pory publikowanie nagrań przedstawiających wyjmowanie z pudełka produktu zamówionego przez Internet stało się swego rodzaju zjawiskiem społecznościowym. Dziś mamy już tysiące takich filmików. A wszystko dlatego, że otwieranie przesyłek sprawia klientom wielką frajdę. Przypomina rozpakowywanie prezentów gwiazdkowych.
Klient jest pierwszym i ostatnim ogniwem łańcucha logistycznego w e-commerce. Najpierw inicjuje zakup produktu przez Internet, a na koniec odbiera go z rąk kuriera. Stąd unboxing, unpacking, opening czy unwrapping stanowi dla niego jeden z najważniejszych momentów procesu zakupowego.
Inwestycja w customer experience
Zdaniem Konrada Kwiatkowskiego, marketing menedżera w Zapakuj.to: „Sposób, w jaki przesyłka dociera do klienta, oraz to, jak została zapakowana, staje się elementem całego doświadczenia zakupowego. Badania przeprowadzone w USA pokazują, że ponad 40% osób uważa, że produkt był wart swojej ceny, jeśli otrzymało go w ładnym opakowaniu, a 39% ankietowanych przyznaje, że umieszcza w social mediach zdjęcie przesyłki zaraz po odebraniu jej od kuriera”. Chętnie robią tak np. klientki sklepu internetowego zajmującego się sprzedażą boxów subskrypcyjnych z tamponami. Eleganckie pudełko, estetyczne foliopaki i miłe gratisy – to już niemal wizytówka marki Le Parcel. Taka przesyłka to również idealny pretekst do opisania w mediach ceremoniału „wielkiego otwarcia”.
Rys. 1. Przykładowa przesyłka ze sklepu LeParcel.com
Źródło: http://www.thedieline.com/blog/2014/8/20/le-parcel-2015-packaging-system>.
Nośnik wizerunku
Obrandowana taśma klejąca już dzisiaj nie wystarczy, by utrwalić markę w świadomości klienta i wytworzyć z nim więź. Zamiast anonimowym kartonem, opakowanie powinno stać się nośnikiem wizerunku, wyróżnikiem marki. Bardzo często klienci dają opakowaniom drugie życie. Trzymają w nich swoje bibeloty, ważne dokumenty albo buty. Estetyczne i trwałe opakowanie posłuży im na długo i za każdym razem będzie przypominać o marce sklepu. Dlatego warto maksymalnie wykorzystać szansę, którą daje opakowanie – zarówno na poziomie komunikacji, jak i identyfikacji wizualnej.
W sklepie R-GOL.com produkty premium, jak np. profesjonalne modele butów piłkarskich, umieszczane są w specjalnych obrandowanych pudełkach. – Takie opakowania stanowią element identyfikacji i budują pozytywny wizerunek firmy. Projekt został przygotowany przez nasz dział graficzny z uwzględnieniem zasad zapisanych w Księdze Znaku. Skupiamy się na wykorzystaniu kolorystyki kojarzonej z naszym sklepem, ekspozycji logo oraz naszego hasła #ZnamySięZPiłki. To właśnie opakowanie jest pierwszym elementem, z którym spotyka się klient, odbierając zamówiony towar. A jak wiemy, pierwsze wrażenie jest najważniejsze – wyjaśnia Dawid Mieczkowski, specjalista ds. marketingu w firmie R-GOL.com.
Także twórcy sklepu Koszulkowo.com wykorzystują opakowanie do promowania marki i budowania komunikacji z klientem. – Od kilku lat jesteśmy wierni jednemu projektowi. Jest to dość prosty kartonik, z jednokolorowym nadrukiem. Na opakowaniu znajduje się nasze logo oraz dość osobista wiadomość i swego rodzaju opowieść, która wprowadza klienta do naszego świata. Staramy się również dbać o detale. W środku zamówienia można znaleźć pocztówkę z Białegostoku (bo to właśnie w Białymstoku znajduje się nasza siedziba oraz cała produkcja), na której „przemyciliśmy” instrukcję prania oraz dbania o koszulkę tak, aby służyła właścicielowi jak najdłużej – mówi Katarzyna Pura, dyrektor ds. e-commerce w Koszulkowo.com.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.