Preferowany sposób dostawy
- Które z dostępnych sposobów dostarczenia przesyłki preferują klienci?
- Co wpływa na ich wybór?
- Jak różnią się oczekiwania klientów co do formy dostawy przesyłki w zależności od wieku, płci i wykształcenia?
O handlu internetowym i preferencjach konsumenckich nie da się mówić w oderwaniu od branży KEP. E-commerce jest głównym motorem napędzającym rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych. Jednocześnie forma dostawy ma bezpośrednie przełożenie na końcową satysfakcję klienta z zakupu.
To zaskakujące, że właśnie opcje dostawy mogą być kluczowym czynnikiem w procesie zakupowym klienta. Brak opcji odbioru w miejscu, który jest najwygodniejszy dla konsumenta, zniechęca do finalizacji transakcji i podnosi wskaźniki porzuconych koszyków. Nie bez znaczenia są także godziny dostawy czy długi czas oczekiwania.
Kultura nanosekundy, czyli same day delivery
Żyjemy w kulturze nanosekundy, nie dziwi więc, że każde zamówienie konsument chce mieć „na już”. Opcja dostawy w ten sam dzień staje się coraz powszechniejsza. Same day delivery w istocie nie jest nowością i na rynku funkcjonuje od kilku lat, choć oferowana była wyłącznie przez gigantów branży e-commerce, takich jak Amazon, który notabene wciąż przoduje w tej formie dostawy. E-commercy mające ambicje ścigać się z największymi, muszą szybko poprawić czas swoich dostaw. Jeszcze kilka lat temu w ankietach jako czas szybkiej dostawy wskazywano 3-4 dni. Dziś dostawa następnego dnia staje się standardem, a konsumenci mają coraz większą chrapkę na otrzymanie produktu w dniu złożenia zamówienia.
Konsumencka wygoda i pokonywanie barier
Analizując odpowiedzi użytkowników opublikowane w raporcie Gemius „E-commerce w Polsce 2018” nie ma wątpliwości, że to właśnie komfort gra pierwsze skrzypce w ich decyzjach zakupowych11. Klienci masowo korzystają z opcji zamówienia przesyłek pod wskazany adres, bez konieczności wychodzenia z domu. Jeśli w czasie od zamówienia do dostawy ich harmonogram dnia ulegnie zmianie, użytkownicy ochoczo korzystają z opcji darmowego przekierowania np. na adres biura.
Raport Gemius odpowiada również na pytanie, co skłoniłoby użytkowników do częstszego robienia zakupów w sieci oraz punktuje największe bariery. Aż 67% internautów wskazało, że jeżeli koszty dostawy byłyby niższe, to częściej kupowaliby w e-sklepach. 37% zadeklarowało, że aktualnie koszty dostawy są dość wysokie. Dodatkowo dla 40% konsumentów problemem jest długie oczekiwanie na dostawę2.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.