Automatyzacja procesów magazynowych
- Dlaczego warto automatyzować procesy magazynowe?
- W jaki sposób można zbudować przewagę konkurencyjną za pomocą automatyzacji procesów magazynowych?
- Na co warto zwrócić uwagę wybierając system WMS?
W Polsce od kilku lat obserwujemy wielką transformację cyfrową. Wraz z rozwojem rynku i wzrostem wymagań klientów, również procesy logistyczne, które są podstawą działań w e-commerce, podlegają cyfryzacji i stają się elementami USP (Unique Selling Proposition) liderów rynku.
Mówiąc o logistyce w e-commerce, możemy mieć na myśli bardzo różne procesy, które wynikają ze skali prowadzonego biznesu, modelu biznesowego oraz specyfiki samego produktu. Dlatego na początek scharakteryzujemy najważniejsze modele logistyczne wykorzystywane w e-commerce:
- Własny magazyn z zakupionym stockiem produktowym, gdzie cała obsługa logistyczna (obsługa dostaw, zwrotów itp.) znajduje się po stronie sklepu internetowego.
- Dropshipping – outsourcing logistyczny, który bazuje na wymianie informatycznej między sklepem internetowym a dostawcą towaru. Dostawca towaru przejmuje również obsługę logistyczną (dostawę produktu do klienta oraz zwroty).
- Fulfilment – outsourcing logistyczny, który bazuje na powierzeniu zakupionego stocku produktowego firmie zewnętrznej. Wymiana informacji między sklepem internetowym a dostawcą usług odbywa się poprzez systemy informatyczne. Cały proces logistyczny realizuje dostawca usługi.
- Metoda mieszana, stanowiąca mieszankę powyższych metod dostosowanych do aktualnych potrzeb rynku, np. piku sprzedażowego związanego z wysyłką zamówień świątecznych. Najczęściej łączy ona dropshipping lub just-in-time dla produktów „długiego ogona sprzedażowego” (towarów rzadko poszukiwanych i zamawianych przez klientów) ze sprzedażą magazynową dla produktów szybko rotujących.
Każdy model logistyczny ma swoje wady i zalety, które objawiają się głównie przy skali prowadzonego biznesu. Procesy logistyczne w tych modelach możemy rozdzielić na podstawowe oraz spersonalizowane:
Automatyzacja głupcze!
Niezależnie od wyboru modelu logistycznego, w jakim jest prowadzony sklep internetowy, wszystkie procesy mogą zostać zautomatyzowane. Głównym powodem automatyzacji jest zwiększenie wydajności (szybsza realizacja zamówień) bez zwiększania zasobów (zatrudniania nowych osób, powiększania powierzchni) i wyeliminowanie pomyłek. Jednak na początku musimy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Jaka jest geneza pomysłu wdrożenia automatyzacji lub optymalizacji procesów?
- Czy efektywność i skuteczność obecnych procesów logistycznych jest mierzona?
- Jakie jest najważniejsze wyzwanie organizacji w ciągu najbliższych miesięcy, lat?
Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania, można przejść do poszukiwania odpowiedniego rozwiązania, które pomoże nam zautomatyzować procesy logistyczne.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.