5 grzechów głównych cross border e-commerce

  • Jakie rozwiązania sprawdzone w Polsce niekoniecznie sprawdzą się za granicą?
  • Jak skutecznie konkurować o udział w rynku z lokalnymi sklepami?
  • Jak krok po kroku zbudować zaufanie na nowym rynku?
ECOM_16_46.jpg

Wiele sklepów internetowych odnosi sukces na lokalnym polskim rynku. Naturalną koleją rzeczy jest zatem ekspansja za granicę. Polacy marzą o sprzedawaniu do Niemiec, Czech, Rumunii i Skandynawii. Znamy przykłady tych, którym się udało i im zazdrościmy. Jak to się jednak dzieje, że jednym się udaje, a drugim nie? Oto pięć grzechów głównych cross border e-commerce.

1. Traktujemy rynki zagraniczne szablonowo

Pierwszym błędem jest myślenie, że wszyscy kupujący są tacy sami. A nie są. Prawda jest taka, że to, co sprawdza się w Polsce, niekoniecznie zadziała za granicą. Na przykład, statystycznie najczęściej wybieraną metodą płatności przez Polaków jest pobranie, ale już w Szwecji więcej niż 75% kupujących płaci online kartą kredytową lub debetową. Podobnie jest, jeśli chodzi o sposoby dostawy. Polacy ponad wszystko kochają paczkomaty i liczą na szybką dostawę. Duńczycy korzystają z kuriera i nie wyobrażają sobie oczekiwania na towar dłużej niż dzień lub dwa. Wspomniani wcześniej Szwedzi natomiast z uwagi na to, jak rozległy jest ich kraj, przyzwyczajeni są do dłuższego czasu dostawy – nawet za 5 czy 7 dni.

Oprócz oczywistych różnic, ciekawostką są drobiazgi, niuanse na stronie, takie jak ulubione lub mile widziane kolory, banery, zdjęcia itp.


TIP
Jeśli chcesz odnieść sukces za granicą, nie wrzucaj wszystkich do jednego worka, lecz dostosuj sklep i ofertę do indywidualnych potrzeb zagranicznych sąsiadów.


2. Nie wyróżniamy się wystarczająco

Jako nowy gracz za granicą musisz konkurować o udział w tamtejszym rynku online z już istniejącymi sklepami. To niesamowicie istotne, aby wyjaśnić klientom, czym różnisz się od konkurencji i dlaczego powinni kupować od ciebie, zamiast gdzie indziej. Aby znaleźć obszar, w którym masz przewagę, możesz skorzystać z analizy rynku i uzyskać wgląd w zakres cen swoich konkurentów, asortyment oferowanych produktów, poziom usług oraz inne warunki. Pokaż, że jesteś wyjątkowy! Jeśli nie możesz zaproponować kupującym niższej ceny, zaskocz grafiką, gratisem, jakością obsługi klienta, dostawą, albo bądź jak Jeff Bezos (dyrektor Amazona): „Nie martwi mnie ktoś, kto oferuje ceny o 5% niższe. Niepokoi mnie ten, kto może zaoferować lepsze doznania dla klienta”. Zadbaj o customer experience! Jak?

Sprawdź stronę swojego sklepu i oceń, czy jest wystarczająco intuicyjna i czy wszystko działa płynnie – również na smartfonach i tabletach. Poczuj się jak klient i zrób zamówienie testowe. Zweryfikuj metody i szybkość dostawy. Zrewiduj opcje płatności.


TIP
Jeśli chcesz odnieść sukces za granicą, zaproponuj klientom coś wyjątkowego, wyróżnij się, znajdź swoją niszę i bądź lepszy.


Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 54% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.