Rozmowy dyscyplinujące
Zadaniem każdego menedżera jest osiąganie oczekiwanych wyników. Kierowanie zespołem, dbanie o jego skuteczność i produktywność, to jedna z podstawowych ról każdego szefa sprzedaży. Nie jest to jednak takie proste. Zespół złożony z samych asów to marzenie niejednego menedżera. Co robić, gdy pracownicy osiągają słabsze wyniki albo kiedy prośby, uwagi, informacja zwrotna, próby pomocy nie przynoszą efektu? Kiedy i jak przeprowadzić skuteczną rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem? Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.
Szef zespołu sprzedaży powinien dbać o to, aby każdy z jego członków był skuteczny. Jeśli wyniki któregoś z pracowników są niższe od oczekiwanych lub jego zachowanie jest niepoprawne, kierownik powinien zwrócić mu uwagę oraz jasno przedstawić oczekiwania względem niego. Nie należy oczekiwać, iż pracownik domyśli się swojego błędu lub nieodpowiedniego zachowania, jeśli nikt nie zwróci mu na to uwagi. Nawet jeśli nieodpowiednie zachowanie jest celowe, ale nikt nie zareaguje, pracownik może pomyśleć, że ujdzie mu to płazem i uniknie kary. Jest to bardzo niebezpieczna sytuacja, ponieważ niezwrócenie uwagi doprowadzi do tego, iż nieukarany pracownik powtórzy naganne zachowanie, popełni ten sam błąd lub nie poprawi swoich wyników. Problem sam się nie rozwiąże.
Do sytuacji, w których menedżer powinien bezwzględnie zareagować, należą:
- niewykonywanie powierzonych zadań,
- niesumienne wykonywanie obowiązków,
- ignorowanie zaleceń przełożonego,
- częste spóźnienia,
- częste przerwy na kawę, papierosa, rozmowy z kolegami,
- naganne zachowanie względem innych pracowników, np. kłótnie z kolegami, celowe działanie na ich niekorzyść,
- lenistwo, nieosiąganie ustalonych celów,
- wykroczenia przeciw regulaminowi pracy.
Rozmowę dyscyplinującą należy przeprowadzić w każdym z powyższych przypadków. Są to sytuacje zawinione przez pracownika, spowodowane celowym zachowaniem, zaniedbaniem lub ignorancją. W takich okolicznościach nie ma miejsca na pobłażliwość. Jeśli takiemu pracownikowi nie zwróci się uwagi, z pewnością historia się powtórzy, a to nie tylko wpłynie na niskie wyniki pracy jednego członka zespołu, lecz także może mieć negatywny wpływ na pozostałych pracowników, którzy widząc, iż nieodpowiednie zachowanie uszło jednej osobie płazem, pójdą w jej ślady.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.