Motywowanie na odległość?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co najbardziej demotywuje pracowników zdalnych?
  • Jakie zasady współpracy warto wprowadzić w zespole pracującym zdalnie, żeby dbać o jego motywację?
  • Jak wykorzystać system CRM do motywowania przez cele?

Praca zdalna to w wielu działach handlowych chleb powszedni. Przed wprowadzeniem stanu epidemii najczęściej występowała jednak w trybie mieszanym: część obowiązków wykonywana była z biura, część z domu, a część w terenie. Obecnie w większości przypadków jest ona realizowana całkowicie zdalnie. Szef sprzedaży ma w związku z tym ograniczony wpływ na zespół.

Samodzielna, a często nawet samotna praca, bez bezpośredniego kontaktu z szefem i współpracownikami, nierzadko demotywuje handlowców, zwłaszcza jeżeli z natury są oni osobami ekstrawertycznymi i towarzyskimi. Zarządzając rozproszonym zespołem sprzedawców, nie można o tym zapominać, nawet jeśli mimo sytuacji mają oni częsty kontakt z klientami.

Zacznij od zaufania

W pracy zdalnej szczególnie ważne jest, aby ufać swojemu zespołowi. W innym wypadku jako szef sprzedaży będziesz czuć się niekomfortowo, a pracownicy mogą być sfrustrowani wskutek braku zaufania i nadmiernej kontroli. Zaufanie to nie może być jednak bezkrytyczne, ale poparte jasnymi zasadami, opracowanymi przez menedżera wspólnie z zespołem. W pracy zdalnej sprawdzają się osoby skoncentrowane na wynikach i umiejące wziąć odpowiedzialność za swoje działania. Jeśli masz wątpliwość co do kandydatów na członków zespołu, zastanawiasz się, czy posiadają te cechy, dwa razy pomyśl, zanim ich zatrudnisz. Musisz mieć odpowiednich ludzi na pokładzie, aby powierzyć im pracę zdalną. Oczywiście w sytuacji pandemii koronawirusa, która zaskoczyła wszystkich, nie było to możliwe, ale rekrutując z intencją powierzania handlowcom wykonywania obowiązków na odległość, bierz pod uwagę ich predyspozycje do wykonywania pracy zdalnej.

Stwórz przewidywalne środowisko i zasady współpracy

Pracowników demotywuje, nie tylko w pracy zdalnej, brak jasnych zasad i standardów postępowania w określonych, powtarzalnych sytuacjach. Dlatego potrzebne są klarowne wskazówki, które zapewnią poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności w formule pracy na odległość. Zasady współpracy powinny obejmować kluczowe aspekty i formy komunikacji, sposób monitorowania aktywności, cele i wskaźniki do osiągnięcia przez zespół i jego członków.


Jakie zasady współpracy warto wprowadzić w zespole?

  • Godziny pracy i czas dostępności poszczególnych osób w ciągu dnia/tygodnia pracy.
  • Określone statusy pracy: spotkanie z klientem, praca biurowa, trasa, przygotowanie ofert, cold calling.
  • Informowanie o statusie pracy w kalendarzu elektronicznym lub na czacie dostępnym dla wszystkich członków zespołu.
  • Tryb załatwiania spraw prywatnych w trakcie pracy.
  • Standardowy rytm spotkań zespołowych (online lub telefonicznie) – jedno spotkanie robocze w tygodniu i jedno strategiczne w miesiącu powinno wystarczyć.
  • Korzystanie z wewnętrznego czatu i innych narzędzi do szybkiej wymiany informacji pomiędzy członkami zespołu w domu/w terenie i biurze.
  • Jasne zasady eksploatacji i używania samochodów służbowych do celów prywatnych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.