Idealny team leader
Sukces firmy sprzedażowej buduje się, opierając go na dobrych handlowcach. Właściciel rozwiniętej organizacji lub szef sprzedaży, który strategię rozwoju oprze na grupie indywidualistów, może w krótkim czasie odczuć negatywne skutki tej decyzji, ponieważ sprzedaż to gra zespołowa, w której zawodnikami poszczególnych zespołów muszą zarządzać skuteczni liderzy. Jak wybrać dobrego team leadera i odpowiednio przygotować go do nowej roli?
Team leader to osoba, która przejmie dowodzenie nad drużyną na średnim szczeblu zarządzania i pozwoli dyrektorowi sprzedaży lub właścicielowi biznesu skupić się na działaniach koncepcyjnych i wdrażaniu strategii. Skuteczny lider zespołu posiada umiejętność działania pod presją czasu, która nie przeszkadza mu w podejmowaniu racjonalnych decyzji, motywuje ludzi do działania przy jednoczesnym prawie do dzielenia się wątpliwościami. W wielu przypadkach działa instynktownie, a równocześnie efektywnie.
Team leader – kogo właściwie szukam?
Jednym ze sposobów wyboru kandydata na team leadera, zarówno w procesie rekrutacji zewnętrznej, jak i wewnętrznej, jest Assessment Center, czyli proces oceny kompetencji pozwalający trafnie zdiagnozować poziom wiedzy, umiejętności, predyspozycje i postawy uczestników. Ocena przydatności kandydatów do pracy na określonym stanowisku jest bardzo skutecznym narzędziem, pod warunkiem, że zostanie zaprojektowana w odniesieniu do specyfiki naszej firmy, a nie na bazie gotowego, uogólnionego szablonu. Najważniejszym momentem w przygotowywaniu sesji Assessment Center jest wybranie takich kompetencji, które są kluczowe do efektywnego pełnienia funkcji team leadera. Kolejnym krokiem jest opisanie, w jakich działaniach, zachowaniach czy postawach dana kompetencja się przejawia. Projektując proces, można skorzystać z pomocy zewnętrznej firmy specjalizującej się w projektach HR-owych lub powołać wewnętrzny zespół złożony z przedstawiciela działu personalnego, szefa sprzedaży (w małych firmach może być to również właściciel), doświadczonego i sprawdzonego menedżera i np. trenera wewnętrznego. Zróżnicowany zespół ma szansę spojrzeć na zagadnienie z różnych perspektyw, a suma tych doświadczeń powoduje wzrost gwarancji stworzenia pełnego profilu pożądanego team leadera i podniesie skuteczność wyboru.
Pozyskanie i utrzymanie w organizacji osoby wykazującej takie umiejętności jest możliwe po spełnieniu trzech warunków:
- przeprowadzeniu przemyślanego i zaplanowanego procesu rekrutacji (zewnętrznej lub wewnętrznej),
- opracowaniu dostosowanego do potrzeb stanowiska szkolenia wdrożeniowego (na sali szkoleniowej i na stanowisku pracy),
- stałym monitoringu i wsparciu pracownika w trakcie wykonywania swoich obowiązków
Przykłady ćwiczeń zaprojektowanych na AC pozwalających sprawdzić poziom kompetencji lidera:
Dyskusja grupowa
W tym zadaniu kandydaci poszukują rozwiązania opisanej sytuacji, np. próbując ustalić wspólną strategię firmy, cel i działania sprzedażowe czy ustalić budżet. Role poszczególnych uczestników przygotowane są w sposób wymagający podjęcia rywalizacji lub kooperacji z pozostałymi kandydatami.
Podczas tego ćwiczenia sprawdza się umiejętności i poszukuje cech lidera grupy, tj. sprawność komunikacji, zdolność przekonywania do własnych pomysłów, poszukiwanie kompromisu, inicjatywa, zaangażowanie, budowanie autorytetu.
Studium przypadku
Osoba oceniana poszukuje rozwiązania dla opisanego w zadaniu problemu (najlepiej odnieść się do rzeczywistego przypadku i specyfiki działania firmy), np. opracowanie planu działań ograniczających wyprowadzanie baz danych klientów firmy do konkurencji, a następnie omawia go lub przedstawia w postaci prezentacji przed asesorami. W tym zadaniu badamy umiejętność analizy, wyciągania konstruktywnych wniosków oraz wiedzę branżową i umiejętność jej zastosowania.
Odgrywanie roli
Podczas tego ćwiczenia kandydat wciela się w rolę np. menedżera prowadzącego rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem, a zadaniem asesora jest modyfikacja swojego zachowania w zależności od umiejętności komunikacyjnych i decyzji podjętych przez kandydata.
Celem symulacji jest sprawdzenie poziomu umiejętności interpersonalnych, komunikatywności, asertywności i umiejętności wywierania wpływu, czyli cech wymaganych od skutecznego managera zespołu.
Prezentacja
W tym ćwiczeniu możemy pokusić się, zwłaszcza w przypadku wewnętrznego AC, o podsunięcie tematu związanego z rzeczywistą sytuacją czy problemem w firmie. Kandydat może otrzymać zadanie przygotowania i zaprezentowania rozwiązań pozwalających na np. zmniejszenie wysokiej rotacji w zespole call center czy zwiększenie motywacji handlowców na podstawie nowego systemu premiowego.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.