Zarządzanie w środowisku ciągłego kryzysu

  • Czy praca w sprzedaży uodparnia na sytuacje kryzysowe, takie jak obecna pandemia?
  • Czego menedżer sprzedaży może się nauczyć od dowódcy armii?
  • Przez jakie fazy zachowania przechodzi większość osób w długotrwałej sytuacji kryzysowej?
SS_51_54.jpg

Człowiek ma nie jeden, ale trzy mózgi: gadzi (najbardziej pierwotny), limbiczny (emocjonalny, ssaczy) oraz racjonalny (kreatywny, myślący, logiczny). Pierwsze dwa – gadzi i limbiczny – nie są zależne od naszej woli – działają niejako „same”, reagując na otoczenie – stąd są traktowane jako jeden i nazywane mózgiem automatycznym. Mózg racjonalny natomiast służy do świadomej obserwacji, analizy i do podejmowania mniej lub bardziej, ale jednak logicznych, decyzji. Kiedy w otoczeniu człowieka pojawia się zagrożenie, mózg automatyczny (czyli gadzi i limbiczny, odpowiadające za uczucia strachu, zdenerwowania czy niechęci) bardzo silnie się uaktywnia. I tu pojawia się kluczowa kwestia: im bardziej uaktywnia się mózg automatyczny, tym mocniej ogranicza to możliwości działania mózgu logicznego. To rodzaj systemu ochronnego, który służy przejęciu sterów przez instynkty – co w prehistorii zawsze podnosiło szanse na przeżycie. W skrajnych przypadkach mózg gadzi przejmuje kontrolę, całkowicie wyłączając mózg racjonalny – jest to stan paniki czy amoku.

W sytuacji ciągłego kryzysu mózg automatyczny jest w stałej silnej aktywności. Pozostawanie w sytuacji permanentnego zagrożenia powoduje obniżenie kondycji psychicznej i fizycznej człowieka, a zmęczenie organizmu prowadzi z czasem – jeżeli taki stan się przedłuża – do apatii, poczucia rezygnacji, depresji, braku kooperacji, wybuchowości, przewlekłych stanów lękowych i wielu innych stanów patologicznych.

Świadomość, jak działa ten mechanizm, jest fundamentem wiedzy zarządczej niezbędnej w sytuacji ciągłego kryzysu. Ujmując to skrótowo: menedżer powinien przez swoje zachowanie silnie wpływać na dwa obszary. Pierwszy to obniżanie aktywności mózgu automatycznego u podwładnych poprzez dawanie im poczucia, że panuje nad sytuacją, i poprzez skupienie ich uwagi na działaniach niepozwalających im na uciekanie w obawy typu „Co to będzie?!”. Drugi obszar dotyczy organizacji pracy członków zespołu: szef powinien tak ją zaplanować, aby mogli się odprężać, czyli po prostu odpoczywać psychicznie i fizycznie, w sensownych interwałach czasowych, aby stan skupienia na walce nie był ciągły – inaczej szybko będzie postępować degradacja potencjału zarządzanej jednostki.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.