„Dasz radę!” Jak postępować z pracownikiem, który traci wiarę we własne siły?

Handlowcy nie zajmują się sprzedażą dlatego, że o tym marzyli. Nie znam ani jednej osoby, która w dzieciństwie wyobrażałaby sobie, jak to będzie, gdy już wreszcie będzie mogła odwiedzać klientów i prezentować im ofertę. Handlowcem się zostaje – często przez przypadek albo z powodu braku innej perspektywy.

Każdy, kto chce zatrudnić dobrego sprzedawcę, wie, że czeka go trudny proces poszukiwań. W niektórych firmach obowiązuje nawet metoda „na lusterko” – jeśli oddycha, to zatrudniamy. Doświadczony handlowiec jest na wagę złota, dlatego warto uważnie monitorować sposób jego funkcjonowania, jego rozwój, poczucie satysfakcji i ciągle dbać o to, by było mu po drodze z tą firmą, tym zespołem i tym szefem. Dlatego, gdy pojawi się spadek zaangażowania, trzeba szybko i właściwie reagować.

Stan ostry czy przewlekły?

Spadek zaangażowania handlowca zawsze jest dla szefa trudny. Głównym powodem zainteresowania jest, oczywiście, brak sukcesów w sprzedaży i nasuwające się lękowe pytanie: Co się dzieje? Warto pamiętać, że utrata wiary we własne siły może mieć przebieg ostry lub przewlekły. W pierwszym wypadku jest to najczęściej związane z niespodziewanym pojawieniem się czynników demotywujących. Znam handlowca, który przez kilka lat był numerem jeden, jeśli chodzi o sprzedaż maszyn budowlanych. W ciągu jednego roku rynek się załamał, a on razem z nim. Widziałem, jak przyjechał na rozmowę z szefem do centrali firmy. O takich ludziach mówi się „wrak człowieka”. Nagła porażka dosłownie przygniotła go do ziemi. W takich wypadkach niezbędna jest interwencja kryzysowa, silne emocjonalne wsparcie, wypełniony po brzegi grafik aktywności i czas, który zazwyczaj przynosi nowe szanse.

O wiele trudniejsze jest oddziaływanie na pracownika, który po początkowych sukcesach z roku na rok obniża pułap swoich osiągnięć, robi wrażenie wypalonego, zniechęconego i coraz bardziej biernego. Utrata wiary we własne siły postępuje u niego niemal niezauważalnie (zgodnie z zasadą „kropla drąży skałę”), ale z czasem stwierdzamy, że to już nie jest ten sam człowiek co kiedyś. Szef może przeżywać cały wachlarz emocji: od poczucia bezradności aż po złość i agresję. Do głowy przychodzą mu również krytyczne myśli na temat pracownika, ponieważ w trudnych sytuacjach psychika ratuje samoocenę, automatycznie szukając winy w otoczeniu. Przypomina mi się sytuacja, w której handlowcy wielokrotnie uświadamiali swojemu dyrektywnemu i kontrolującemu zwierzchnikowi, że ten styl współpracy im nie odpowiada. On zawsze wtedy na nich napadał, wzbudzał poczucie winy, zarzucał brak zrozumienia i identyfikacji z firmą. Pewnego dnia położyli mu na biurku wypowiedzenia, mówiąc: To jest one way ticket, szefie. Obecnie są kręgosłupem konkurencji i mają wiele osobistych motywów, by zagarniać coraz większą część rynkowego tortu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.