Czy zawsze warto rozpatrywać reklamacje na korzyść klienta?

Niezależnie od tego, czy kupujemy produkt, czy usługę, dokonując płatności, chcemy dostać dokładnie to, czego oczekiwaliśmy. Jak podejść do reklamacji w czasach, kiedy o dokonaniu zakupu i zbudowaniu relacji pomiędzy klientem a marką decydują przede wszystkim emocje?

AS_28_32.jpg

Reklamacje są nierozłącznie związane z procesem zakupowym w każdej firmie, ale to, czy będą działały jako hamulec rozwoju, czy też będą skutecznie zwiększać sprzedaż, zależy już wyłącznie od przyjętej polityki danego przedsiębiorstwa.

Reklamacja to jedna z najlepszych rzeczy, jakie mogą przytrafić się firmie

W taki sposób powinien podchodzić do reklamacji każdy handlowiec i szef sprzedaży. Nie taki wilk straszny, jak go malują. Bo czym w istocie jest reklamacja? To nic innego jak informacja zwrotna dla firmy na temat tego, co można poprawić. Reklamacja to także jeden z najbardziej skutecznych sposobów zdobywania wiedzy o własnych produktach i usługach. Mówimy tu jednak o sytuacji, w której zarówno nabywcy, jak i firmy działają uczciwie. Wszyscy wiemy, że zawsze trafi się klient, który sam uszkodził produkt, bo np. źle go użytkował lub po prostu zmienił zdanie co do zakupu, i na siłę chce go zwrócić. Jednak nie brakuje też firm, które na sto różnych sposobów są w stanie udowodnić klientowi, że zgłoszony przez niego problem jest próbą naciągania i oszustwa. Nie zmienia to faktu, że dobrze prowadzone przedsiębiorstwa nie boją się reklamacji, tylko czerpią z nich wiedzę i przekuwają ją w ciągłe ulepszanie własnych produktów i usług.

Czego oczekują od nas klienci, którzy się na coś skarżą?

Klient zgłaszający się do firmy z reklamacją komunikuje otwarcie, że ma problem. Niezależnie od tego, czy ma rację, czy nie, pewne jest to, że ma sprecyzowane oczekiwania, związane nie tylko z wymianą lub naprawą wadliwego towaru lub usługi, ale także z „zaopiekowaniem się” jego emocjami. Warto wiedzieć, że każdą, nawet najtrudniejszą reklamację można stłumić w zarodku, jeśli uwzględnimy sześć podstawowych oczekiwań klienta:

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.