Czy dobry sprzedawca powinien być dobrym marketingowcem?

Od wielu lat obserwuję, że mocno rozdziela się od siebie sprzedaż i marketing. Kiedy pytamy pracowników o ich role w zespole, podział zadań, to marketingowiec jest marketingowcem, a sprzedawca – sprzedawcą. W tym tekście chcę pokazać, że oba te stanowiska mają ze sobą wiele wspólnego i często nie warto ich rozdzielać.

AS_40_78_n.jpg

Celem każdej firmy, bez względu na jej wielkość, branżę itd. jest zysk. Zysk, jak wszyscy doskonale wiemy, bierze się z klientów – nowych, stałych i powracających. Dlatego w większości firm najwięcej uwagi poświęca się na doskonalenie swoich handlowców, co w mojej opinii nie zawsze jest skutecznym podejściem, ponieważ jestem zwolennikiem holistycznego spojrzenia na dział „handlu” jako dział sprzedaży, marketingu i biuro obsługi klienta. Oczywiście wszyscy zapewne zdajemy sobie sprawę, że zawarta przeze mnie we wstępie teza, że nie warto ich rozdzielać jest czasem niemożliwa do zrealizowania, jednak ja jestem fanem współpracy wszystkich tych działów. W wielu firmach panuje zasada, że klientów obsługują głównie handlowcy, chciałbym jednak pokazać, że nie musi tak być.

Marketing, sprzedaż i BOK to serce każdej firmy!

Jestem fanem podejścia, które proponują w swojej książce „Firma jako całość” Dagmara Mielczarek i Łukasz Kuciński, którzy przyrównują funkcjonowanie firmy do funkcjonowania organizmu. W mojej opinii te trzy działy to serce każdej firmy i bez ich sprawnych działań firma nie będzie się rozwijać dobrze, ponieważ jeśli nie sprzedamy, nie przyciągniemy klientów i nie utrzymamy ich, to:

  • Księgowość nie będzie miała czego księgować;
  • Produkcja – czego i dla kogo produkować;
  • Logistyka – czego wysyłać;
  • Magazyn – czego magazynować;

Ta sama zasada dotyczy wszystkich działów, które mamy w naszej firmie.

Niestety, bardzo często obserwuję sytuację, kiedy te trzy działy (jeśli są rozdzielone), nie rozumieją istoty współpracy między sobą. Jeśli marketing wygeneruje zapytania, ale sprzedaż nie sprzeda, to pierwsi mają pretensje do drugich, że marnują ich pracę, a sprzedaż narzeka na kiepskiej jakości leady. Z kolei jeśli w komunikacie marketingowym pojawią się nierealne obietnice, które później zostaną powielone przez sprzedawców, całe „pomyje” spływają często na BOK.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.