Tableau – Wizualizacja danych na mapach

Wiele projektów analitycznych, z którymi pracujemy, obejmuje dane przestrzenne czy geograficzne. Często mogą to być jedynie podstawowe jednostki administracyjne, jak województwa, nazwy miast czy kody pocztowe. Najlepszą ich prezentacją jest oczywiście wizualizacja na mapie.

INFO_17_37.jpg

Mapy stają się coraz częściej obecne w raportach dzięki popularyzacji w biznesie nowoczesnych narzędzi BI. W artykule posłużę się popularną aplikacją – Tableau Software, która pozwala, w niezwykle prosty sposób, wizualizować dane na mapach.

Jakie dane możemy prezentować?

Tableau może prezentować na mapie dowolne miary (np. wielkość sprzedaży) w podziale na domyślnie dostępne jednostki terytorialne, jak kraj/województwo/kod pocztowy, czy punktowe, jak miasto czy długość i szerokość geograficzna (pełną listę obrazuje Rysunek 1).

Oczywiście nie jest to koniec możliwości narzędzia. Jeżeli pojawi się potrzeba wykorzystania innego niż ww. granule terytorialne, podziału geograficznego, jak np. powiaty, gminy czy cegiełki IMS, możemy wczytać je do Tableau z plików przestrzennych (np. SHP) (Rysunek 2).

Jest to najprostszy sposób, jednak mniej wydajny obliczeniowo niż natywnie zdefiniowane role geograficzne. Oczywiście można modyfikować słownik ról geograficznych dostępnych w narzędziu, tak aby uzyskać w nim indywidualizowane obszary, jak np. cegiełki IMS (tutaj potrzebna jest fachowa wiedza oraz specjalne narzędzia – zapraszamy do kontaktu).

Cegiełki IMS czy gminy są obszarami, które nie są oparte na natywnie dostępnych obszarach kodów pocztowych czy innych obszarów administracyjnych. Z tego powodu wymagają dodania ich do narzędzia jedną z opisanych metod.

Co, jeżeli mamy unikatowe regiony sprzedaży, które budujemy na podstawie kodów pocztowych czy województw? Nic prostszego, możemy samodzielnie zbudować rolę geograficzną „Region”, wykorzystując funkcjonalność Geographic Role -> Create from (Rysunek 3).

Opcja ta pozwala na zdefiniowanie nowej roli geograficznej, opartej na dostępnych już danych. Efektem takiej czynności może być prezentacja wielkości sprzedaży dla podziału regionalnego specyficznego dla danej organizacji (Rysunek 4).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.