Konsolidacja planów sprzedaży dla organizacji wielooddziałowych i wielu handlowców

Każda dobrze prosperująca firma sprzedażowa poświęca uwagę planowaniu sprzedaży na kolejne tygodnie oraz miesiące. Zebranie wszystkich danych od handlowców, z których każdy ma swój sposób zapisywania informacji, nie będzie prostym zadaniem. Z pomocą przychodzi narzędzie w Excelu, które znacznie ułatwi to zadanie. Wystarczy zadbać o ustandaryzowane dane wejściowe od handlowców, a praca nad zbiorczym planem sprzedażowym będzie dość przyjemna i z pewnością mniej narażona na popełnienie błędów niż ręczne sumowanie wartości.

INFO_15_17.jpg

Przygotowanie danych wejściowych

Prognozy w przedsiębiorstwie przygotowywane są kwartalnie dla wszystkich działów, czyli w naszym przykładzie sprzedawcy stacjonarni, pracujący w biurze oraz sprzedawcy pracujący w terenie. Poszczególni handlowcy z działów otrzymują od analityka ustandaryzowany plik, do którego będą musieli jedynie wpisać planowane wartości sprzedaży.

Aby móc korzystać z narzędzia do konsolidacji danych, musimy przygotować odpowiedni szablon.

Szablon, który będą wypełniali przedstawiciele handlowi, powinien być przygotowany w układzie macierzowym, mający kolejne miesiące w kolumnach oraz poszczególne produkty ułożone wierszami (Rysunek 1).

Niestety, często zdarza się, że pracownik wypełniając dane w tabeli/szablonie, zmieni lub usunie niechcący jakiś nagłówek. Z tego powodu warto zabezpieczyć plik przed działaniem niepożądanym.

Jest to istotne dla prawidłowego działania narzędzia konsolidacji. Wszystkie pliki, które będziemy łączyć ze sobą, muszą mieć identyczną budowę. Możemy również zaznaczyć w szablonie kolumny pierwszych trzech miesięcy, które powinny być uzupełnione danymi, co też będzie wizualną wskazówką dla handlowców (Rysunek 2).

Kiedy już zbudujemy szablon, musimy stworzyć tyle plików, ilu przedsiębiorstwo liczy sobie przedstawicieli handlowych. W naszym przykładzie to ośmiu handlowców, połowa pracująca w biurze, a druga połowa w terenie. Aby mieć wszystko uporządkowane, tworzymy zatem osiem plików z szablonem w folderze Konsolidacja (Rysunek 3).

Prawidłowo przygotowany plik z danymi uzupełnionymi przez przedstawiciela handlowego będzie jak na Rysunku 4.

Konsolidacja danych

Istnieją dwa sposoby konsolidowania danych według pozycji lub kategorii. W naszym przykładzie zastosujemy konsolidację według pozycji/położenia, czyli dane w obszarach źródłowych są ułożone w tej samej kolejności i mają takie same etykiety.

Ta metoda umożliwia konsolidowanie danych z różnych arkuszy, takich jak działy w przedsiębiorstwach, które zostały utworzone na podstawie tego samego szablonu. W pierwszej kolejności otwieramy wszystkie nadesłane i uzupełnione prawidłowo pliki od handlowców. W drugim kroku otwieramy nowy skoroszyt, w którym zastosujemy narzędzie konsolidacji i stworzymy zestawienie podsumowujące prognozowaną sprzedaż wszystkich przedstawicieli handlowych. Ustawiamy się na komórce A1 i wybieramy ze wstążki Dane -> Konsoliduj, które znajduje się w grupie Narzędzia danych (Rysunek 5). Pojawia nam się okno Konsolidowanie, które musimy poprawnie uzupełnić (Rysunek 6).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.