Co zrobić, gdy ktoś przed tobą zniechęcił klienta do firmy lub produktu?

W karierze każdego handlowca w pewnym momencie dochodzi do sytuacji, w której spotyka on na swojej drodze klienta zniechęconego do firmy albo do jej produktów. Biorąc pod uwagę, że na konkurencyjnych rynkach każdy klient jest na wagę złota, to handlowcy są w tej sytuacji niejako „zmuszeni” do pozyskiwania takich zniechęconych klientów. Powinni to robić chociażby z uwagi na to, że niezadowolony i zniechęcony klient będzie antyreklamą dla firmy. A przekonanie takiego kontrahenta do współpracy spowoduje, że nie tylko nie będzie on zniechęcał innych, ale też w przypadku dobrze poprowadzonej rozmowy sprzedażowej – będzie polecał firmę dalej.

AS_30_40.jpg

Z wyżej wymienionych powodów zawsze, kiedy ktoś pyta mnie, czy warto tracić czas na niezadowolonych lub uprzedzonych do firmy klientów, odpowiadam, że tak.

Klient może być zniechęcony z dwóch głównych powodów: posłuchał czyjejś opinii na temat produktu lub firmy albo sam doświadczył współpracy z firmą lub używał jej produktów i jest z tego powodu niezadowolony. W każdej z tych sytuacji możesz podjąć kilka działań, które pomogą ci przekonać klienta do dalszej współpracy z tobą.

Najważniejsze jest to, że klienci w procesie sprzedaży potrzebują poczucia bezpieczeństwa. Zła opinia w Internecie lub osobiste złe doświadczenia z produktem lub firmą powodują, że klient traci to poczucie. Twoim zadaniem jest je odbudować i na tej podstawie zacząć kreować zaufanie. Możesz to zrobić, dbając o kilka ważnych zasad:

  1. Nie broń się

    Obrona to pierwsze, co przychodzi nam do głowy, kiedy ktoś zaczyna nas atakować i mówić wprost o swoim zniechęceniu. Zaczynamy się wtedy tłumaczyć, wyjaśniać sytuację, a nawet, jeśli klient jest natarczywy w swoich argumentach, zwalać winę na kogoś innego. Tylko że klienta to zupełnie nie obchodzi. Im bardziej będziesz się bronić jako handlowiec, tym bardziej klient będzie szukał kolejnych argumentów przeciwko tobie lub firmie. Co gorsza, może w tym momencie zacząć wychwalać produkty konkurencji, a stąd już trudno będzie ci zawrócić.

  2. Nie atakuj

    Atak w rozmowie handlowej przybiera różne formy. Jest to na przykład rozliczanie klienta z tego, co zrobił, a czego nie zrobił, wytykanie mu błędów i braku logicznego rozumowania. To także odrzucanie jego argumentacji. Rezultatem takich ataków jest kłótnia, która z pewnością nie prowadzi do przekonania klienta do twojej firmy i produktu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.