Co w trawie piszczy - ABC monitorowania konkurencji

Wzrost świadomości współczesnych klientów sprawił, że obecnie często w rozmowach sprzedażowych to właśnie oni, a nie doradcy handlowi, są stroną lepiej zaznajomioną z tym, co oferuje rynek. W takich okolicznościach, monitorowanie konkurencji staje się jednym z najistotniejszych działań wspierających budowanie atrakcyjnej oferty.

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

AS_25_58.jpg

Choć zmagając się z codziennymi obowiązkami i piętrzącymi się zadaniami, rzadko udaje nam się wygospodarować czas na tego typu działania strategiczne, trudno znaleźć aktywności równie przydatne dla budowania długofalowych relacji z klientami. Nie martwi mnie ktoś, kto oferuje ceny o 5% niższe. Niepokoi mnie ktoś, kto może zaoferować lepsze doznania dla klienta – słowa Jeffa Bezosa, założyciela firmy Amazon, doskonale obrazują sens monitorowania konkurencji, a więc bycia na bieżąco z przewagami, dzięki którym inne firmy zyskują uwagę, uznanie i lojalność naszych potencjalnych nabywców. Jakie jeszcze powody kryją się za koniecznością wdrożenia tego działania w praktykę handlowca?

Przyjaciół trzymaj blisko, konkurencję jeszcze bliżej

Monitorowanie konkurencji daje nam przede wszystkim punkt odniesienia. Patrząc szerzej i wychodząc poza własne działanie, zyskujemy możliwość porównania i zidentyfikowania obszarów wymagających poprawy. Tego typu autorefleksja, obejmująca zarówno dostrzeżenie zachowań dobrych, jak i niepożądanych, może być elementem wspierającym nie tylko rozwój kompetencji, ale i postawę zorientowaną na klienta. Monitorowanie konkurencji to także szansa na zweryfikowanie dobrych praktyk innych firm, a przy tym dostrzeżenia różnic pomiędzy ich ofertą a naszą. Taka wiedza ułatwia budowanie przewagi konkurencyjnej, w szczególności przy oferowaniu podobnego produktu w podobnej cenie.

Biorąc natomiast pod uwagę obszar zarządzania doświadczeniem klienta, działania związane z monitorowaniem konkurencji mogą być doskonałą okazją do „wejścia w jego buty”, a tym samym wyciągnięcia wniosków, które mogą przyczynić się zarówno do ulepszenia procesu sprzedaży, jak i obniżenia wysiłku klienta oraz budowania jego lojalności wobec firmy.

6 kroków monitorowania konkurencji

Uporządkowanie aktywności w ramach monitorowania konkurencji da nam pewność zarówno w kwestii prawidłowego przeprowadzenia tego procesu, jak i wyciągnięcia wniosków i wdrożenia zmian do dalszych działań.

Od czego zacząć?

Krok 1: Ustal, kogo warto śledzić

Podstawowym działaniem jest identyfikacja firm, które należy objąć monitorowaniem. Najlepiej, aby były to te, z którymi bezpośrednio konkurujemy o klientów (skala lokalna), jak i te, które są liderem rynku (skala globalna). W przypadku pierwszej grupy, podpowiedzi warto szukać w wyszukiwarce, identyfikując podmioty działające w naszym mieście czy regionie, a także bazować na własnych doświadczeniach, przypominając sobie, z ofertą którego konkurenta klienci najczęściej porównują twoją propozycję. W skali globalnej – a więc w poszukiwaniu najlepszych przykładów na rynku, przydatne mogą okazać się:

  • rankingi branżowe, zestawiające liderów danego sektora,
  • media (publikacje prasowe, telewizyjne, internetowe), w których nasi konkurenci wypowiadają się w roli ekspertów branżowych,
  • fora internetowe i dyskusje, które pomogą sprawdzić, kogo polecają sobie klienci,
  • wyszukiwarki internetowe, dostarczające informacji zarówno o tym, który konkurent jest najlepiej pozycjonowany, jak i o tym, kto zdobywa najlepsze oceny użytkowników.

Krok 2: Ustal, czego chcesz się dowiedzieć

Jeszcze zanim podejmiemy się monitorowania, należy ustalić, jaki zakres informacji chcemy uzyskać. Dokonując tego typu analizy z perspektywy całej firmy, warto brać pod uwagę zarówno kwestie działalności biznesowej (czy działa lokalnie czy w skali ogólnopolskiej, jakie produkty czy usługi oferuje, jaką ma strukturę organizacyjną i strategię cenową) oraz promocyjno-marketingową (jakie kampanie reklamowe, marketingowe i sprzedażowe prowadzi, za pomocą jakich kanałów dociera do potencjalnych klientów, jak jest pozycjonowana, jak oceniają ją klienci i za co cenią najbardziej). Z perspektywy handlowca warto natomiast skupić się na elementach, które dadzą punkt odniesienia. Są to:

  • zakres oferty produktowej/usługowej wraz z cenami,
  • zakres usług towarzyszących (np. finansowanie, ubezpieczenie, gwarancja, serwis itp.),
  • działania prospectingowe (sposoby dotarcia do potencjalnych klientów),
  • przebieg rozmowy handlowej z klientem (jaka jest jakość obsługi klienta, czy handlowiec bada potrzeby, czy prezentuje ofertę językiem korzyści, czy i jak negocjuje),
  • zidentyfikowanie przewagi konkurencyjnej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.