Całkowicie zdalna rekrutacja - tak czy nie?
- W jakich etapach przebiega całkowicie zdalna rekrutacja?
- Jakie są jej wady i zalety?
- Jak uniknąć pułapek związanych z brakiem bezpośredniego kontaktu z kandydatem do pracy?
Jeszcze rok temu praca zdalna należała do rzadkości. Z komunikatorów firmowych korzystaliśmy sporadycznie, a większość z nich nie była wystarczająco dobrze przystosowana do masowego użytkowania. Minął rok, a firmy niemal całkowicie zmieniły swój dotychczasowy tryb funkcjonowania, przestawiając się na pracę zdalną. Od 2020 r. także rekrutacja na odległość stała się dla wielu organizacji jedyną bezpieczną opcją. Z czym jednak dokładnie wiąże się jej prowadzenie?
Zdalna rekrutacja to szereg działań mających na celu pozyskanie kandydata, przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej oraz zatrudnienie go, jednak z pominięciem bezpośredniego kontaktu. Takie rozwiązanie ma swoje zalety. Pierwsza z nich to zapewnienie ciągłości procesu. Mimo chaosu wywołanego pandemią firmy, które zdecydowały się wdrożyć zdalny system rekrutacji, w dalszym ciągu mają możliwość zatrudniania nowych pracowników. Drugą zaletą jest oszczędność czasu i pieniędzy, ponieważ dzięki specjalnie zaprojektowanym systemom wspomagającym wiele działań można zautomatyzować. Dla kandydatów oznacza to brak konieczności przemieszczania się z miejsca na miejsce, a dla rekruterów możliwość znalezienia najlepszych kandydatów, bez ograniczeń geograficznych. Rekrutując online, mamy opcję sprawdzenia większej liczby osób w krótszym czasie, i to zarówno pracując synchronicznie, czyli spotykając się z kandydatem w czasie rzeczywistym online, jak i asynchronicznie, poprzez nagrania wideo.
Te ostatnie są szczególnie wygodne, ponieważ gwarantują nieograniczony dostęp do materiału. Takie rozwiązanie – w porównaniu z tradycyjną weryfikacją dokumentów aplikacyjnych – pozwala lepiej poznać kandydata i jego praktyczne umiejętności. Nagrania można także stosować w celu weryfikacji umiejętności autoprezentacji i sposobu wypowiadania się, które mają duże znaczenie m.in. na stanowiskach związanych z obsługą klienta.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.